Deficyt cukru

– Potrzebuję cukru na przetwory, a w sklepach tak trudno go dostać – mówi gospodyni spod Chełma. Sieci sklepowe wprowadzają limity sprzedaży cukru, jego cena jest o wiele wyższa niż przed rokiem, a gdy tylko pojawi się na sklepowej półce wysprzedawany jest na pniu. Skąd to szaleństwo?

Lato i sezon na robienie przetworów w pełni, a w sklepach zamiast cukru – puste półki. To ostatnio temat numer jeden robiących zakupy chełmian. Ale problem jest ogólnopolski.

– Byłam w kilku sklepach i w końcu udało mi się kupić parę kilo cukru – cieszy się jedna z naszych czytelniczek. – Dzięki temu sok z porzeczek się nie zepsuje, ale potrzebuję więcej cukru. Oby problem z jego dostępnością się skończył, bo owoce są teraz i teraz jest czas na robienie przetworów oraz zapasów na zimę.

Cukier, gdy tylko pojawi się na sklepowych półkach sprzedaje się w błyskawicznym tempie. Wielu nie zraża jego cena sięgająca 5 zł za kilogram, podczas gdy rok temu była prawie o połowę niższa. Tymczasem na popularnym internetowym portalu aukcyjnym kilogram cukru sprzedawany jest za ponad 9 zł. I znajduje wielu nabywców. Wiele sieci sklepowych, chociażby Stokrotka wprowadziły ostatnio limity na cukier. Na jeden paragon można tam kupić 10 kg tego produktu. Pracownicy sieci sklepowych zauważają, że wraz z malejącą dostępnością cukru na polskim rynku niektórzy klienci zaczęli kupować niedetaliczne jego ilości.

– Na podstawie analizy paragonów można stwierdzić, że nabywcami są przedsiębiorcy, a nie gospodarstwa domowe – mówi Marcin Hadaj, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w Biedronce. – To najlepszy dowód atrakcyjności ceny cukru w sieci Biedronka – 3,99 zł za kg przy cenach w sklepach konkurencyjnych 4,99 zł. Jednak naszym celem jest zapewnienie jak największej dostępności tego produktu dla wszystkich klientów. Należy podkreślić, że pierwsze sygnały o ryzyku dostępności cukru pojawiły się jesienią ubiegłego roku i były spowodowane decyzją o zwiększeniu eksportu przez część producentów, co w efekcie spowodowało braki na polskim rynku.

Zachwianie między podażą a popytem dało dodatkowy impuls do wzrostu cen zakupu i sprzedaży cukru. W tej trudnej sytuacji rynkowej sieć Biedronka działając zawsze w interesie klientów, aktywnie poszukuje nowych źródeł dostaw. Pracujemy również z naszym głównym partnerem handlowym Krajową Grupą Spożywczą nad zwiększeniem dostępności cukru dla polskich konsumentów. Trzeba jasno podkreślić, że KGS nie tylko realizuje obecnie wolumeny kontraktowe, ale co równie ważne pracuje na zorganizowaniem dodatkowych pozakontraktowych ilości cukru, co w dużej części pozwoliłoby ustabilizować polski rynek. (mo)

3 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here