Jak uniknąć kolejnych tragedii?

W grudniu na niebezpiecznym skrzyżowaniu doszło do kolejnego wypadku, w którym poważnie ranna została jedna osoba

Skrzyżowanie ulicy Piaseckiej w Świdniku z lubelską al. Witosa to jedno z najbardziej niebezpiecznych miejsc na mapie powiatu świdnickiego. Potwierdzają to policyjne statystyki. Na przestrzeni ostatnich lat doszło tu do kilkudziesięciu kolizji i czterech wypadków drogowych, w tym także śmiertelnych.

Do kolejnego wypadku na skrzyżowaniu ul. Piaseckiej z al. Witosa doszło niespełna miesiąc temu. 14 grudnia, około godz. 16 zderzyły się tu trzy auta. Jak ustalili policjanci, 25-letni kierowca citroena nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu 37-latce kierującej hondą, a następnie w oba auta uderzyła jeszcze skoda, prowadzona przez 67-latkę. W wyniku zdarzenia 37-letnia kobieta z obrażeniami ciała została przetransportowana do szpitala. Wszyscy kierujący pojazdami byli trzeźwi.

To kolejny poważny wypadek na tym skrzyżowaniu. W poprzednim, 5 maja ub. r., zginął tu 70-letni kierowca mercedesa, a cztery osoby zostały ranne. – Powinno się przedsięwziąć jakieś działania, które poprawią bezpieczeństwo w tym miejscu – mówi pan Andrzej, zawodowy kierowca. – Kolizji było tu tak wiele, że trudno zliczyć. Sprawcami zazwyczaj są ci, którzy wyjeżdżają z podporządkowanej ulicy Piaseckiej w al. Witosa i chcą skręcić w lewo.

Statystyki Komendy Powiatowej Policji w Świdniku potwierdzają, że to skrzyżowanie jest jednym z najniebezpieczniejszych w powiecie. Jak informuje st. asp. Elwira Domaradzka, oficer prasowy świdnickiej komendy, w przeciągu trzech ostatnich lat doszło tu do dwudziestu kilku zdarzeń, w tym czterech wypadków. Aby poprawić bezpieczeństwo na feralnym skrzyżowaniu, kilka miesięcy temu świdnicka komenda opracowała wnioski z lustracji tego miejsca i na ich podstawie zaproponowała wprowadzenie kilku rozwiązań.

Kiedy po majowym wypadku w tym miejscu pytaliśmy Policję i Starostwo Powiatowe w Świdniku, które zarządza podporządkowaną ulicą Piasecką, czy zamierzają podjąć jakieś działania dla poprawy bezpieczeństwa na tym skrzyżowaniu, od policjantów usłyszeliśmy, że świdnicka komenda opracowała wnioski z lustracji tego miejsca i na ich podstawie zaproponowała starostwu kilka rozwiązań, które należałoby uwzględnić dla poprawy bezpieczeństwa na tym skrzyżowaniu. Są wśród nich znaki stop, wymalowane na czerwono linie, podniesienie znaków, by były bardziej widoczne.

Z kolei w starostwie usłyszeliśmy, że we współpracy z Policją zostaną podjęte stosowne działania. I faktycznie pewne rozwiązania zostały wdrożone. – W czerwcu 2021 r. na wniosek Komendy Powiatowej Policji w Świdniku, jako zarządca drogi, wprowadziliśmy zmiany w organizacji ruchu polegające na wprowadzeniu pionowego oznakowania znakiem B-20 (STOP) oraz poziomego oznakowania linią P-12 (linia bezwzględnego zatrzymania) dla pojazdów poruszających się drogą powiatową nr 2108L wjeżdżających na drogę dwujezdniową – mówi wicestarosta świdnicki, Bartłomiej Pejo.

Na wniosek Policji przesunięto także tablice, które mogły ograniczać kierowcom widoczność. Zapytaliśmy w starostwie, czy bierze pod uwagę jeszcze jakieś inne działania, które mogłyby wpłynąć na bezpieczeństwo kierowców w tym miejscu, ale nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Grudniowy wypadek wskazuje, że wprowadzone w czerwcu rozwiązania są chyba niewystarczające.  (w)

News will be here