Komunikacyjne plany Lublina

Nowe węzły i pętle komunikacyjne, elektryczne autobusy, parkingi na zostawienie samochodu lub roweru i przesiadkę do autobusu. Lublin przymierza się do rozbudowy infrastruktury transportu zbiorowego. Cel? Ograniczenie ruchu samochodowego w centrum miasta i niższa emisja spalin.
W ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych powstanie sześć zespołów przesiadkowych – przy ulicach Związkowej, Mickiewicza, na Poczekajce, w rejonie ronda Dmowskiego, przy dworcu PKP na Kunickiego i stacji kolejowej nieopodal ul. Turystycznej.
Sprawna przesiadka do lubelskich „empeków” będzie możliwa przy nowych węzłach w rejonie ul. Żeglarskiej i Janowskiej, przy ul. Franczaka „Lalka” (przedłużenie ul. Droga Męczenników Majdanka) na granicy miasta, w rejonie ulic Osmolickiej i Prawiednickiej. Do tego dojdzie rozbudowa już istniejących pętli na Czubach (ul. Granitowa) i Sławinie (ul. Zbożowa). Ostatnie dwa węzły na granicy miasta – przy ul. Choiny i ul. Abramowickiej – powstaną w ramach innych inwestycji.
– Węzły przesiadkowe zlokalizowane zostały przy kluczowych korytarzach komunikacyjnych, stanowiących jednocześnie drogi wjazdowe do miasta lub znajdujące się w ich bezpośrednim sąsiedztwie – podkreśla Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.

Zaparkujemy i do autobusu

Pętle i węzły uzupełnione będą infrastrukturą parkingową w rodzaju „Bike and Ride” (zostaw rower i jedź), „Park and Ride” (zaparkuj i jedź), „Kiss and Ride” (całuj i jedź). Największe będą te drugie. – Projektant ma przewidzieć zlokalizowanie P&R przy: węźle Żeglarska (o pojemności 30 do 50 pojazdów), ul. Droga Męczenników Majdanka/Grenadierów (25 do 50 pojazdów), al. Kraśnickiej (30 do 50 pojazdów) – informuje Karol Kieliszek. Najmniejszy parking, do 10 pojazdów, miałby powstać przy ul. Osmolickiej. Tutaj też przewidziano miejsce na przystanięcie autem, „buziaka” i odjazd. Na parkingu K&R zmieści się od trzech do pięciu pojazdów. Zadaszone miejsca dla rowerów (B&R) powstaną przy każdym z siedmiu węzłów.
„Ładowarki” dla komunikacji elektrycznej
W ramach ZIT powstanie też pięć miejsc do ładowania elektrycznych autobusów i trolejbusów. – Projektant będzie zobowiązany przewidzieć przyłącza elektryczne pod punkt ładowania autobusów elektrycznych na węzłach: Żeglarska, Lalka, Kraśnicka, Granitowa, Zbożowa – dodaje Karol Kieliszek.

Ze wstępnych deklaracji ratusza wiemy, że ładowanie odbywałoby się dzięki pantografom (stacje w kształcie odwróconej litery „L” z wysięgnikiem do ładowania). Jeszcze przed podpisaniem listu intencyjnego w sprawie Planu Rozwoju Elektromobilności mówił o tym Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina. W wieloletniej perspektywie planu wicepremiera Mateusza Morawieckiego Lublin ma wzbogacić się o ponad 60 pojazdów elektrycznych dla komunikacji miejskiej.
Co do projektu „węzłowo-parkingowego”, jego wartość szacowana jest na 49,5 miliona zł, z czego 85 proc. ma stanowić unijne dofinansowanie. BARTŁOMIEJ CHUDY