Linia montażu AW149 w Świdniku oficjalnie otwarta

W PZL-Świdnik otwarto nową linię montażu końcowego śmigłowców AW149. Maszyny, które tu powstaną trafią do polskiej armii.

Uroczysta inauguracja nowej linii odbyła się 4 czerwca br. w świdnickich zakładach. Udział w niej wzięli m.in. przedstawiciele resortu obrony – w tym wiceminister Paweł Bejda, reprezentanci wojska i środowiska naukowego, parlamentarzyści oraz lokalne władze: burmistrz Świdnika – Marcin Dmowski i starosta świdnicki – Waldemar Jakson.

W lipcu 2022 ówczesny minister obrony Mariusz Błaszczak podpisał opiewającą na ponad 8 mld zł umowę z Leonardo Helicopters, właścicielem PZL-Świdnik, na zakup 32 śmigłowców wielozadaniowych AW149 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych w ramach programu Perkoz. Umowa, poza dostawą maszyn, obejmuje także  integrację wszystkich systemów śmigłowca i przeznaczonego dla niego uzbrojenia oraz przyszłe modernizacje i wsparcie techniczne przez cały cykl użytkowania polskiej floty AW149.

Jednym z założeń Programu AW149 dla Sił Zbrojnych RP było również zlokalizowanie produkcji wiropłatów na terytorium Polski, w PZL-Świdnik .

Pierwsze śmigłowce AW149 zostały odebrane przez Wojska Lądowe już po 15 miesiącach od podpisania kontraktu i weszły do uzbrojenia 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. Zostały wyprodukowane w Vergiate (Włochy), gdzie pracownicy PZL-Świdnik przeszli szkolenia na stanowiskach pracy, włączając się w cykl produkcyjny śmigłowców dla polskiego wojska. Kolejne maszyny powstaną w już w Świdniku, choć wiadomo, że komponenty do ich produkcji będą pochodzić z różnych oddziałów koncernu Leonardo.

„Ostatni okres był czasem wielomilionowych inwestycji, obejmujących infrastrukturę, sprzęt i obiekty, a szczególnie budynek, w którym obecnie mieści się kompletna linia produkcyjna śmigłowców AW149. Wraz z produkcją AW149 rozpoczyna się nowa era dla świdnickich zakładów – było to dla mnie jasne od samego początku, kiedy zostałem powołany na stanowisko prezesa PZL-Świdnik – potrzebowaliśmy nowej linii do produkcji najnowocześniejszych śmigłowców, aby dalej rozwijać nasze kompetencje, które muszą nadejść wraz z transferem technologii. To, co uzyskaliśmy, zaspokaja również najwyższe potrzeby Sił Zbrojnych RP – śmigłowce AW149 zapewnią Wojskom Lądowym najlepsze możliwe wsparcie bojowe – do czego ta platforma została stworzona” – powiedział Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.

Linia produkcyjna Final Assembly Line (FAL) obejmuje 3 nowe stanowiska, na których realizowane będą różne etapy montażu śmigłowca. Przygotowano także infrastrukturę Flight Line, gdzie będzie odbywać się finalne przygotowanie wyposażenia śmigłowca. W tej chwili linia może wyprodukować do 10 maszyn rocznie, choć koncern nie wyklucza zwiększenia zdolności produkcyjnych w zależności od kolejnych zamówień.

Śmigłowiec AW149 to maszyna do realizacji różnych zadań, również wojskowych. Wyposażony jest w pełni zintegrowany system awioniczny z czterema kolorowymi wyświetlaczami i przekładnią główną zdolną do pracy bez dopływu oleju do 50 minut.

Maksymalna masa startowa to 8300 kg, maksymalna prędkość śmigłowca: 313 km/h, maksymalny zasięg: 958 km, maksymalna długość lotu: 4 godz. i 55 minut. AW149 może zabrać na pokład 19 pasażerów. Załogę stanowią 2 osoby, ale podstawowe zadania mogą być realizowane przez jednego pilota. AW149 to też duża przeżywalność i odporność na uderzenia – jest w stanie przetrwać ostrzał z broni małokalibrowej. Z tego typu maszyn korzystają już m. in. Siły Zbrojne Włoch, Tajlandii i Egiptu. (opr. w, fot. PZL-Świdnik)