Firma, dbająca o konserwację i naprawę „miejskich rowerów” w Chełmie zwraca uwagę na zdecydowanie częstszą dewastację jednośladów u nas niż w innych miastach.
Radny Tomasz Otkała złożył interpelację w sprawie rowerów miejskich. Zapytał chełmskich urzędników, „czy miasto dba, aby pozostawiane rowery miejskie nie znajdowały się zbyt długi czas w nieładzie i w jaki sposób”. W odpowiedzi, podpisanej przez Radosława Wnuka, wiceprezydenta Chełma, czytamy, że miasto prowadzi na bieżąco kontrolę Systemu Roweru Miejskiego, a wszystkie stwierdzone nieprawidłowości są zgłaszane wykonawcy. Chodzi o warszawską spółkę Wawa Bike, z którą została podpisana umowa dotycząca zarządzania Chełmskim Rowerem wraz z usługami towarzyszącymi, w tym m.in. konserwacją i naprawami. To część zadania o nazwie „Zarządzanie Systemem Roweru Miejskiego i Gminnego w Chełmskim Obszarze Funkcjonalnym”. Chełmscy urzędnicy informują, że na bieżąco prowadzą korespondencję z wykonawcą, a ten zwraca uwagę na wysoki poziom dewastacji rowerów w naszym mieście. Urzędnicy przytaczają fragment korespondencji z warszawską spółką: „… w Państwa mieście obserwujemy wyraźnie wyższą niż średnia liczbę aktów wandalizmu w porównaniu do innych lokalizacji, w których świadczymy nasze usługi. Zjawisko to ma istotny wpływ na funkcjonowanie systemu, ponieważ bezpośrednio przekłada się na zwiększoną liczbę zgłoszeń awarii, uszkodzeń infrastruktury oraz konieczność częstszych interwencji serwisowych. Dlatego sytuacja ta wymaga od nas stałego monitorowania oraz podejmowania dodatkowych działań operacyjnych i prewencyjnych, aby zapewnić sprawne działanie usługi oraz utrzymać jej wysoki standard. Promień przypisania roweru do stacji jest ustawiony na poziomie 20 metrów. Oznacza to, że aby rower został poprawnie zwrócony i przypisany do danej stacji, musi się on znajdować w jej promieniu o określonej wartości. Ustawienie takiego bufora jest konieczne ze względu na zakłócenia sygnału GPS, które w ostatnim czasie nasiliły się w wyniku działań wojennych toczących się na terenie Ukrainy. Zakłócenia te wpływają na precyzję lokalizacji urządzeń, co może skutkować błędami w przypisywaniu rowerów do stacji. Zastosowanie bufora 20 metrów pozwala zminimalizować ryzyko nieprawidłowego zwrotu roweru oraz zapewnia zgodność z regulaminem korzystania z usługi. Rozumiemy, że może to budzić pytania, jednak jest to rozwiązanie konieczne z punktu widzenia technicznego i organizacyjnego w obecnych, niestabilnych warunkach zewnętrznych.”
Chełmscy urzędnicy informują, że ustawienia systemu, który przypisuje rowery do stacji w promieniu 20 m, powodują, że pozostawienie ich w większej odległości od wskazanej skutkuje dalszym naliczaniem opłat dla użytkowników.
– Ze względu na zakłócenia GPS opisane przez Wykonawcę, obecnie System Roweru Miejskiego pozwala pozostawiać rowery przy stacji w promieniu 20 m bez wpięcia do bazy stacji – czytamy w dalszej odpowiedzi urzędników na interpelację radnego Otkały. – Pozostawienie roweru we wskazanej odległości nie powoduje naliczenia dodatkowych opłat dla użytkowników, jednak skutkiem ubocznym są akty wandalizmu innych mieszkańców, które prowadzą do uszkodzeń rowerów i w konsekwencji pogorszenia stanu technicznego. Rowery m.in. są notorycznie przewracane. Miasto Chełm, jak również Wykonawca, dokładają wszelkich starań, aby System Roweru Miejskiego funkcjonował prawidłowo i bez zastrzeżeń. Pracownicy Urzędu na bieżąco kontrolują wykonanie warunków umowy, a wszystkie zgłoszenia są przesyłane drogą e-mailową Wykonawcy, który reaguje na nie bez zbędnej zwłoki i przekazuje informację zwrotną dotyczącą napraw”. (opr.mo)