Parafki w blasku fleszy

W Janowie szumnie podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę północnej obwodnicy Chełma. Było jedenaście przemówień i wiele górnolotnych słów o wielkim dniu i spełnianiu marzeń. Szkoda, że rządzący nie potrafią dotrzymać wszystkich złożonych obietnic.

O kolejnych etapach realizacji ekspresowej obwodnicy Chełma obwieszczano w blasku fleszy i tak też było w poniedziałek, 14 czerwca. Aby relacjonować konferencję, oprócz licznego grona polityków i samorządowców, przed Zajazd „Trzy Dęby” w Janowie (gmina Chełm) zjechały też ogólnopolskie media. Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także przedstawiciele wykonawcy inwestycji, tj. firmy Strabag, podpisali umowę na zaprojektowanie i budowę ponad 13-kilometrowej obwodnicy Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12.

To był najważniejszy punkt spotkania, po którym nastąpiło jedenaście przemówień. O tym, że marzenia się spełniają i że to wielki krok nie tylko dla Chełma, ale dla całego województwa lubelskiego, mówili: wicepremier Jacek Sasin, Beata Mazurek – poseł do Parlamentu Europejskiego, Andrzej Adamczyk – minister infrastruktury, Józef Zając – senator RP, Anna Dąbrowska-Banaszek – poseł na Sejm RP, Jakub Banaszek – prezydent Chełma, Rafał Weber – sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, Lech Sprawka – wojewoda lubelski, Zdzisław Szwed – członek zarządu województwa lubelskiego, M. Czech, W. Wójcik.

Szkoda, że rządzący nie potrafią dotrzymać wszystkich obietnic. Wicepremier Sasin, zgodnie z tym co obiecywał mieszkańcom przed wyborami, powinien wbijać łopatę pod budowę kopalni w Pawłowie. Tyle że z tej inwestycji nic nie wyjdzie.

Budowa obwodnicy ma kosztować ok. 442 mln zł. Powstaną po dwa pasy ruchu w każdym, cztery węzły drogowe oraz 16 obiektów inżynierskich, w tym dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej. Zaplanowano także przejścia dla zwierząt, które zwiększają bezpieczeństwo użytkowników dróg oraz urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ramach inwestycji zbudowane zostaną również drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej. Trasa przebiegać będzie w nowym śladzie i ominie Chełm od północnej strony.

Jadąc DK12 od strony Piask, kierowcy wjadą na obwodnicę między Stołpiem i Janowem na węźle Chełm Zachód. Drugi z węzłów (Chełm Północ) powstanie w miejscowości Horodyszcze, a dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm-Okszów. Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm – Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm – Wschód, na połączeniu z obecną DK12 w miejscowości Kolonia Antonin. W ciągu 10 miesięcy Strabag ma wykonać projekt i złożyć dokumenty do wojewody lubelskiego o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Budowa planowana jest w latach 2023-2025. (mo)

News will be here