Parowóz Olek wyparował

Zabytkowy parowóz wyparował z planów i nie stanie przed wyremontowanym dworcem kolejowym w Chełmie. Chociaż PKP S.A. jeszcze kończy dokumentację projektową, to już poinformowało, że nie uwzględniono w niej lokomotywy.

Przebudowa głównego dworca kolejowego w Chełmie realizowana jest w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 i współfinansowana z unijnych funduszy. Dworzec, który powstał w latach 60., ma przejść wielką metamorfozę. Remont ma przywrócić budynkowi modernistyczny charakter, który przykryły remonty z lat 90.

Przez dłuższy czas mówiło się, i zabiegały o to władze miasta, że przed budynkiem dworca stanie zabytkowy parowóz Ol49-34, potocznie zwany Olkiem. Kilkanaście lat temu lokomotywa spoczęła na emeryturze w Chełmie, na torach za dworcem przy ul. Kolejowej. To jeden z niewielu pozostałych w Polsce parowozów tego typu, który warto wykorzystać jako atrakcję turystyczną. Ale pomysł, by każdy mógł zobaczyć Olka, nie doczeka się realizacji. Kolej już oficjalnie mówi, że Olek nie zostanie przeniesiony na przebudowany plac dworcowy.

Przebudowa dworca miała się rozpocząć na przełomie 2020 i 2021 roku. Z powodu zmian w dokumentacji przesunięta została na początek 2022 roku. Do dzisiaj nie ogłoszono jednak przetargu a branżowy portal nakolei.pl podaje, że w PKP trwają jeszcze prace projektowe, które nie uwzględniają przeniesienia parowozu na plac przed budynkiem dworca. – PKP nie wyraziło ostatecznie zgody na lokalizację wskazaną w pozwoleniu na budowę, argumentując to zmianą przepisów dotyczących bezpieczeństwa na kolei – podaje portal.

O odwlekany remont dworca i przeniesienie lokomotywy pytała we wrześniu w interpelacjach poselskich chełmska parlamentarzystka Anna Dąbrowska-Banaszek. Wiceminister infrastrukury Andrzej Bittel odpowiedział, że PKP S.A. planuje ogłoszenie przetargu na przebudowę dworca pod koniec roku a rozpoczęcie prac na II kwartał 2023 roku.

O lokomotywie mówi, że dokumentacja projektowa opracowana w ramach przebudowy dworca kolejowego Chełm nie przewiduje przeniesienia na plac przed dworcem zabytkowego parowozu, który obecnie znajduje się za budynkiem dworca kolejowego. Parowóz ten nie stanowi własności PKP S.A. W przypadku podjęcia decyzji o przeniesieniu parowozu, priorytetem Spółki pozostaje zapewnienie prawidłowego wykonania przebudowy dworca, w szczególności zagwarantowanie tzw. trwałości projektu w kontekście wydatkowania środków UE.

Mieszkańcy miasta, którym kolej leży na sercu, mówią, że to dziwne wykręty i pytają, do kogo należy Olek. A miejscy urzędnicy, których pytaliśmy o to, czy sprawa jest już przesądzona i czy planują jakieś zabiegi w sprawie przeniesienia parowozu, powtarzają za wiceministrem regułki o „trwałości projektu”. – Jeżeli nie zostało to ujęte w dokumentacji projektowej i w grę wchodzi zachowanie trwałości projektu poprzez brak ingerencji, a takie jest stanowisko PKP, to wygląda na to, że kwestie formalne mogą okazać się nie do przejścia – mówi Damian Zieliński z Urzędu Miasta Chełm. (bf)