Port z europejskim certyfikatem

Dotąd lotniska były zobowiązane posiadać certyfikaty wydane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego na podstawie krajowych przepisów. Od 1 stycznia porty będą się musiały starać o certyfikaty europejskie. Na ich uzyskanie mają rok. Podlubelskie lotnisko nie będzie ścigać się z czasem, bo właśnie otrzymało potrzebny dokument.
Europejski Certyfikat Lotniska Użytku Publicznego, potwierdza spełnienie przez lubelski port wymagań unijnych. Dotyczą one zasad funkcjonowania, ale również odpowiedniej infrastruktury, wyposażenia, personelu oraz procedur.
– Oficjalny wniosek dotyczący wydania certyfikatu dla Portu Lotniczego Lublin został złożony w październiku 2016 roku – mówi Krzysztof Wójtowicz, prezes Portu Lotniczego Lublin w Świdniku. – Natomiast prace przygotowujące nas do certyfikacji rozpoczęliśmy około trzy lata temu. Dostosowaliśmy poszczególne elementy funkcjonowania lotniska do nowych przepisów Unii Europejskiej. Na ich podstawie powstały też dokumenty, choćby na przykład System Zarządzania Bezpieczeństwem.
Przygotowanie do certyfikacji wymagało również niewielkich inwestycji na lotnisku. – Pokrywały się one z pracami, które wykonywaliśmy, żeby uzyskać ILS II kategorii – mówi Piotr Jankowski, rzecznik PLL.
Dotychczas lotniska działały na podstawie certyfikatów wydawanych przez ULC w oparciu o przepisy krajowe. W ostatnim czasie zmieniły się przepisy unijne, które wprowadziły nowy system certyfikacji.
– Od 2017 roku wszystkie lotniska odprawiające rocznie powyżej 10 tys. pasażerów muszą spełnić wymogi wprowadzone przez Komisję Europejską i uzyskać nowe certyfikaty. Mają na to rok. W naszym przypadku ta sprawa już została uregulowana – dodaje Piotr Jankowski.
Europejski certyfikat jest przyznawany lotnisku bezterminowo. Port może go stracić, o ile audyt ULC wykaże, że nie spełnia on warunków dokumentu. 
(kal)