Rewolucyjne bilety elektroniczne

Smartfony pokażą najtańszą trasę przejazdu, policzą za podróż w zależności od przejechanych przystanków. Czeka nas biletowa rewolucja w komunikacji miejskiej – Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił właśnie przetarg na zaprojektowanie, dostawę, konfigurację i wdrożenie nowego systemu „biletów elektronicznych”.


– Liczymy na to, że w lipcu rozstrzygniemy przetarg, w sierpniu podpiszemy umowę z wykonawcą, a w sierpniu 2021 roku uruchomimy system – mówi Grzegorz Malec, dyrektor ZTM. Jaki może być szacunkowy koszt jego wdrożenia? – Zakładamy, że wyniesie on nie mniej niż 15 milionów, ale nie więcej niż 20 milionów złotych – zdradził dyrektor ZTM.

System biletów elektronicznych działa w Lublinie od sierpnia 2008 roku, ale np. aplikacje, za pośrednictwem których można kupić bilet, są własnością zewnętrznych podmiotów. Pasażerowie mogą też skorzystać z karty elektronicznej, na której „bilet jest zapisany”. Od początku funkcjonowania systemu skorzystało z niego 260 tysięcy użytkowników.

Za dwa lata pasażerów czekają duże zmiany, o czym powiedzieli w czwartek prezydent Krzysztof Żuk i Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. – Chcemy wdrożyć nowy system. Umożliwi on pasażerowi posiadanie konta on-line, a dokonywane przez nich operacje będą zapisywane w centralnym systemie. Karty elektroniczne czy aplikacje nie będą już zatem fizycznym nośnikiem, a jedynie identyfikatorem pasażera – powiedział Grzegorz Malec.

Mieszkańcy będą mogli skorzystać z nowych taryf. W przypadku tzw. taryfy przystankowej kwota, jaką zapłaci użytkownik, będzie uzależniona od długości przejechanego odcinka. ZTM wprowadzi również bilety okresowe na dowolną ilość dni. Obecnie można je wykupić na 10, 30, 90 i 150 dni. Pasażerowie będą mogli również skorzystać z „elektronicznej portmonetki”, czyli gromadzić on-line pieniądze do zakupu biletów. Pewne rozwiązania mogą jednak stanowić niedogodność dla pasażerów. Korzystając z taryfy przystankowej, prawdopodobnie będą musieli przyłożyć „bilet” do czytnika zarówno przy wsiadaniu, jak i przy wysiadaniu z autobusu.

To nie jedyne zmiany. Pasażerowie będą mogli na swoich smartfonach sprawdzić historię transakcji, stan doładowania oraz skorzystać z „planera podróży”. Pozwoli on na wybranie najtańszego przejazdu w określone miejsce. ZTM zbuduje nową serwerownię ze specjalistycznym wyposażeniem i stworzy nową stronę internetową. Pasażerowie nadal będą mogli skorzystać ze „starych biletów”, dlatego ZTM postawi 55 nowych biletomatów stacjonarnych.

Grzegorz Rekiel