SAG prawie cały rozparcelowany

Niemal wszystkie działki objęte świdnicką Strefą Aktywności Gospodarczej już zostały wykupione przez inwestorów. – Choć naocznie jeszcze tego nie widać w SAG dzieje się naprawdę wiele – informował radnych podczas ostatniej sesji wiceburmistrz Marcin Dmowski, zapowiadając, że miasto planuje dalsze inwestycje w rozbudowę infrastruktury w tym rejonie, by stworzyć jak najlepsze warunki dla rozwoju biznesu.

W ubiegłym roku Rada Miasta Świdnik przyjęła zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, w myśl których, tereny przy ul. Brzegowej (ok. 50 ha) zostały włączone do Świdnickiej Strefy Aktywności Gospodarczej, tym samym zwiększając jej areał do około 200 ha. O podniesienie atrakcyjności SAG dla potencjalnych inwestorów cały czas zabiega miasto Świdnik, które wykłada pieniądze na rozwój infrastruktury drogowej w tej okolicy. O tym, co już udało się zrobić w tym zakresie, a co jest w planach, mówił podczas ostatniej sesji Rady Miasta Świdnik Marcin Dmowski, zastępca burmistrza.

– Największa inwestycja, czyli ulica Nadleśna została ukończona. Planujemy budowę kolejnych. Na ostatniej sesji wyraziliście państwo zgodę na wprowadzenie do budżetu zadania polegającego na połączeniu ulicy Żwirki i Wigury z ulicą Kolonijną. Później będzie ona przechodzić pod wiaduktem i prowadzić do ulic Brzegowej. Ta inwestycja będzie obsługiwać nie tylko te działki, które już zostały zakupione przez inwestorów, czyli te wzdłuż lasu, ale otworzą też możliwości lepszego skomunikowana terenów po drugiej stronie S17 – mówił wiceburmistrz.

Kolejną planowaną przez UM Świdnik inwestycją drogową w tym rejonie jest budowa ulicy Skośnej, łączącej ulice Lotniczą i Nadleśną. Ratusz jest na etapie wyłaniania wykonawcy dokumentacji projektowej. W planach jest także przejęcie ulicy Kolonijnej, należącej do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a w dalszej perspektywie budowa kolejnych ulic w strefie. Z kolei miejska spółka Pegimek planuje budowę w tym rejonie kolejnego ujęcia wody, które zabezpieczy potrzeby powstających firm.

Radni byli ciekawi, jakie jest zainteresowanie strefą wśród inwestorów i jakie podmioty już w niej działają. Wiceburmistrz przypomniał, że jedną z firm, która zainwestowała w SAG jest DB Schenker. Ulokowała ona tu swój terminal przeładunkowy. Wartość tej inwestycji wraz z kosztem zakupu gruntów o pow. 6 ha to ok. 10 mln euro. Przy Nadleśnej działa również biuro spółki Polski Autobus Wodorowy, należącej do Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, którego akcjonariuszem jest Zygmunt Solorz-Żak, jeden z najbogatszych Polaków, właściciel m.in. telewizji Polsat. Kolejne tereny pod inwestycje głównie logistyczne (ponad 5 ha) wykupiła w świdnickiej SAG firma Panattoni. Jak mówił M. Dmowski w SAG dzieje się bardzo dużo, ale miasto jest w tym zakresie zobowiązane do poufności i póki co nie może operować nazwami konkretnych firm.

– Jest też duża firma z branży metalowej, która kupiła ziemię i będzie produkowała blachy – mówił wiceburmistrz. – Jest też firma chemiczna, firma produkująca zdrową żywność oraz włoska firma kooperująca z Leonardo. To są firmy, których budynków nie zobaczymy jeszcze jadąc Nadleśną, ale widać je w aktach notarialnych. Te inwestycje są na etapie przygotowania.

Tak jak zapowiadaliśmy, wybudowanie tej infrastruktury w rok lub dwa, pozwoli sprowadzić tu poważnych inwestorów, co z czasem przełoży się na finanse miasta. Generalnie większość z tych 128 hektarów (tyle początkowo liczyła strefa – przyp. aut.) jest bądź już kupiona bądź zarezerwowana, stąd też decyzje dotyczące zmiany planów zagospodarowania terenów przy ul. Brzegowej. Jeśli chodzi o grunty pod inwestycje to wszystko, co Świdnik ma do zaoferowania. Można myśleć jeszcze o przestrzeniach po drugiej stronie lasu, aczkolwiek tymi terenami interesują się deweloperzy, a właściciele wolą sprzedać ziemię im, bo to bardziej opłacalne.

Radny Waldemar Białowąs, przewodniczący Klubu Radnych KO, pytał m.in. o wpływy z podatków od nowych firm.

– Co kwartał skarbnik przygotowuje zestawienie największych podatników. W czołówce jest oczywiście PZL, miejskie spółki i Spółdzielnia Mieszkaniowa, ale do tego grona dołączył właśnie działający w SAG DB Schenker, a mam nadzieję, że wkrótce będą kolejne – odpowiadał burmistrz.

Ten sam radny przypominał również, że na początku obecnej kadencji były rozmowy z ówczesnym prezesem Portu Lotniczego Lublin o ewentualnej inwestycji miasta w tzw. małe cargo. Jak wyjaśnił M. Dmowski miasto jest otwarte na współpracę, obecny prezes PLL, Andrzej Hawryluk, jest zainteresowany możnościami rozbudowy usług cargo, dotyczących także materiałów niebezpiecznych, co mogłoby oznaczać rozwój dla lotniska. (w)

News will be here