Skoda Octavia iV 204 KM

Wyświetlacz typu head-up, system Infotainment z 10-calowym ekranem oraz systemy asystujące – Skoda Octavia czwartej generacji łączy w sobie nowoczesne i innowacyjne rozwiązania, dzięki którym obsługa samochodu jest intuicyjna, a jazda nim bezpieczna, przyjemna, a dzięki hybrydzie również bardzo oszczędna.

Nadwozie i wnętrze

Skoda Octavia w końcu wygląda ładnie. Ostre przetłoczenia karoserii, wąskie reflektory i wielki grill nadają auto charakteru i drapieżności. Dzięki nadwoziu lift back uzyskano nie tylko znakomity dostęp do kufra, ale też dynamiczny wygląd tylnej części nadwozia. Zmieniło się też wnętrze. Kierownica jest teraz dwuramienna i ma idealnie okrągły kształt. Nie ma drążka skrzyni biegów – zastąpił go niewielki dżojstik i przycisk do trybu parkowania. Nie ma pokrętła do włączania świateł – w jego miejscu też mamy zwykłe przyciski. Pojawiły się też wirtualne zegary, a za nimi wyświetlacz head-up, który na szybie prezentuje wybrane przez nas wskazania komputera pokładowego. Jednak to, co tak naprawdę odróżnia ten model od poprzednika, to technologie. Czwarta generacja Octavii jest wyposażona w całkowicie nowe systemy Infotainment.

To supernowoczesne rozwiązania zapewniające jeszcze większą funkcjonalność i innowacyjną koncepcję obsługi. 10-calowy centralny wyświetlacz, zmieniony cyfrowy zestaw wskaźników z nowymi układami i wspomniany wyświetlacz typu head-up sprawiają, że kierowca zawsze ma optymalny przegląd wszystkich istotnych informacji. Z kolei system antykolizyjny, asystent skrętu czy system ostrzegania przy wysiadaniu, zwiększają bezpieczeństwo podróżujących. Nowa Octavia jest zawsze online dzięki wbudowanej karcie eSIM. Po jednorazowej konfiguracji urządzenie mobilne automatycznie łączy się z samochodem, gdy tylko się w nim znajdzie. Za pomocą technologii Android Auto, Apple CarPlay i MirrorLink™ wybrane aplikacje na smartfony wyświetlają się na centralnym ekranie. System multimedialny Columbus ma 10-calowy ekran i może wyświetlać mapy w jeszcze większej dokładności niż Virtual Cockpit.

Funkcją sterować można za pomocą nowego suwaka dotykowego znajdującego się u dołu ekranu. Suwak służy również do regulacji głośności i jest to najlepsze dotykowe rozwiązanie, jakie zamontowano w samochodzie. Nie wymaga odrywania wzroku od drogi, nie trzeba trafić w punkt na wyświetlaczu, wystarczy położyć palec na specjalnej półeczce i przesuwać go w lewo bądź w prawo. Wnętrze Octavii tradycyjnie wyróżnia też duża przestrzeń i w kabinie, i w przedziale ładunkowym, wygodne elektrycznie sterowane fotele i mnóstwo przestrzeni na nogi.

Silnik i skrzynia biegów

Do napędu testowej Octavii zaprzęgnięto zaawansowany układ hybrydowy z możliwością ładowania baterii ze zwykłego gniazdka i z opcją jazdy jedynie na prądzie. W mieście Skoda w trybie bezemisyjnym powinna przejechać ok. 40 kilometrów, choć producent twierdzi, że da się zrobić i ponad 60 km. Taki zasięg powinien wystarczyć na codzienny dojazd do pracy, nie mówiąc o zakupach, czy innych krótkich wypadach. Koszt przejazdu 100 km tym autem w trybie elektrycznym wynosi ok. 18 zł. Gdy skończy nam się bateria, mamy do wyboru albo jazdę na silniku spalinowym, albo doładowanie akumulatorów. Można to zrobić na dwa sposoby: albo podpiąć się do stacji ładującej bądź do gniazdka 230 V lub siłowego (o ile takowe mamy) lub włączyć tryb ładowania podczas jazdy. Ten drugi jest nieekonomiczny, bo mocno wzrasta spalanie benzyny. Poza układem elektrycznym pod maską znajduje się zwykły silnik benzynowy o pojemności 1,4 l i mocy 150 KM. Wraz z elektrykiem dysponuje mocą 204 KM, co przekłada się na świetne osiągi – pierwsza setka pojawia się na liczniku już po 7,7 sekundy. Po zupełnym rozładowaniu baterii średnio motor zużywał ok. 6,5 litra benzyny.

Zawieszenie i komfort jazdy

Skoda Ovctavia to bardzo wygodny i komfortowy samochód. Jest świetnie wyciszony i bardzo dobrze tłumi nierówności. W trybie elektrycznym w kabinie panuje więc niemal absolutna cisza. Miejsca dla czterech dorosłych pasażerów jest pod dostatkiem. Wydajna klimatyzacja i porty USB rozmieszczone także w tunelu środkowym pozwalają na podpięcie kilku urządzeń. Komfort użytkowania zdecydowanie poprawia też uchwyt na telefon zamontowany na zagłówku prawego fotela.

Wyposażenie i cena

Hybrydowa Octavia swoje kosztuje. Prezentowany egzemplarz wyceniono na ponad 180 tys. zł. Jest to topowa odmiana wyposażenia Style, która już w podstawie może pochwalić się bogatym wyposażeniem. Oprócz elektrycznie sterowanych foteli i tapicerki zamszowej na jej pokładzie znajdziemy m.in. aktywny tempomat, kilka trybów jazdy, mnóstwo elektronicznych asystentów jazdy, kamery cofania, bezkluczykowy dostęp do auta i wiele innych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here