Wiosna muzyki poważnej

Część chóru Akademos na scenie CSK podczas jubileusz Chóru Akademos High School

Czerwiec to miesiąc ważnych wydarzeń muzycznych na lubelskich scenach,. Warto odnotować te, które miały miejsce w Filharmonii Lubelskiej, Centrum Spotkania Kultur i Szkole Muzycznej im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie.


„Paderewski” chórami stoi

Szczególnym wydarzeniem, 4 czerwca w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, był popis Chóru Akademos High School mającego swą siedzibę w Międzynarodowych Szkołach Paderewski. Jej zespół świętuje jubileusz 15-lecia.

Z tej okazji zorganizowano tu koncert „Nie wrócą te lata…”, podczas którego wystąpiło 120 artystów skupionych wokół muzyki chóralnej – w tym 40-osobowy chór główny szkoły.

Tak więc w sali operowej CSK wystąpili chórzyści z Międzynarodowego Liceum Paderewski. A także gościnnie pozostałe chóry „Paderewskiego” – dwa z Międzynarodowej Szkoły Podstawowej Paderewski: Akademos Kids i Akademos Junior, ponadto nauczycielski chór Akademos Teachers. Na widowni nie zabrakło starszych absolwentów chóru Akademos High School. W koncercie zespół sięgnął do rożnych gatunków muzyki chóralnej, ale też zabrzmiał repertuar rozrywkowy, jak ten z lat 60-80 XX w., m.in. trawestacje piosenek Anny Jantar czy Krzysztofa Krawczyka. Urozmaiceniem wieczoru był recital Piotra Selima.

Jubileuszowy zespół, jako jeden z nielicznych polskich wykonawców został zaproszony do USA, wystąpił na scenie słynnej nowojorskiej Carnegie Hall, gdzie wygrał konkurs: „2022 New York ‘Sounds of Spring’ Festival – Carnegie Hall”. To trzeci w historii polskiej muzyki zespół chóralny, który stanął na deskach tej słynnej sali.

O powstaniu chóru, jego pracy i osiągnięciach opowiada Elżbieta Niczyporuk, dyrygent Akademos High School: – Nasz chór powstał w ramach programu „Śpiewająca Polska”. Region lubelski notuje bardzo duży udział młodzieży w tej sztuce. W naszej szkole początkowo uczniowie podchodzili z dystansem do śpiewu chóralnego. Kolejne lata zmieniały tę postawę i już od 11 lat nie robimy naboru do chórów – uczniowie przychodzą sami, by ich przesłuchać pod kątem uczestnictwa w zajęciach. Próby licealnych chórzystów odbywamy dwa razy w tygodniu. Asystentem w pracy nad zespołem jest Szymon Piotr Nowak, który pracuje z męskimi głosami i jest akompaniatorem.

Chór to wspólnota, w której można mieć poczucie jedności – niemal jak w rodzinie. Tworzy ją wspaniała atmosfera w grupie, koncerty, zwłaszcza te dla lubelskiej publiczności – podkreśla dyrektorka Chóru. Szczególnie ceni sobie występy na scenie Filharmonii Lubelskiej. Lecz ważne są i wyjazdy na koncerty zagraniczne. Zespół „Paderewskiego” wojażuje co roku, już od dekady. Byli z występami m.in. we Włoszech (Wenecja, Rzym), w Norwegii, Austrii, Hiszpanii, a ostatnio odwiedzili Stany Zjednoczone. Tam, w Carnegie Hall ów prestiżowy konkurs międzynarodowy, do którego zakwalifikowano jedynie 6 chórów z całego świata. Akademos „wyśpiewał” Złoty Dyplom. I to jedna z bardzo wielu nagród zdobytych przez Chór w okresie obejmującym jubileusz.

„Jak Wieniawski”

Pod tym tytułem odbył się IV Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy – wydarzenie adresowane do młodych wiolinistów, okazja by zaprezentować swój talent. Brali w nim udział uczniowie szkół muzycznych I i II stopnia.

Konkurs miał miejsce w Szkole Muzycznej im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie. Wzięło w nim udział 85 wykonawców, w wieku od 7 do 24 lat.

– Gościmy ludzi zdolnych i kreatywnych, którzy może nie do końca są perfekcyjni, lecz swą muzyką coś do nas mówią, do swoich słuchaczy. Którzy posługują się świetnie instrumentem i mają wizję granych utworów – mówiła Maria Dmowska, dyrektor Konkursu.

Uczestników konkursu podzielono na 7 kategorii wiekowych. W tym roku pierwsze miejsce zdobyli w grupie A: Julian Martinello, Anika Wróblewska, w grupie B: Ostap Słobodianiuk, Michalina Cedro i Emilia Gryc, w grupie C: Adam Trzebiatowski, w grupie D: Joanna Habich i Oliwia Walczak, w grupie E: Magdalena Kruczała i Małgorzata Gołębiowska, w grupie F Michał Krajewski, w grupie G Marta Tryzna i Marcelina Sztekmiler.

A nagroda? Jest nią wynik w postaci docenienia przez jury – profesorów z akademii muzycznych z całej Polski. Laureaci dostają też puchary, dyplomy, drobne nagrody rzeczowe.

– Ta muzyka nie jest łatwa do zdefiniowania, niełatwa w ocenianiu, szczególnie jej wykonawstwo – mówi juror, prof. Łukasz Błaszczyk z Akademii Muzycznej w Łodzi. – Kryteria mamy tu płynne i prócz umiejętności warsztatowych liczy się to, jaką kandydat wykazuje osobowość. Czy w jakimś sensie jego gra jest nieprzewidywalna – w dobrym znaczeniu, czy rokuje nadzieje na rozwój.

Uwodzicielski instrument…

IX Międzynarodowy Festiwal „Lubelskie Spotkania Akordeonowe” to jedyny w Lublinie i regionie projekt, w którym jest prezentowany ten rodzaj muzyki. Koncert inauguracyjny odbył się w Lubelskiej Filharmonii im. H. Wieniawskiego 5 czerwca.

Przyniósł wyjątkowe prawykonanie dzieła „Magnificat” na chór mieszany, solistów i Orkiestrę Filharmonii Lubelskiej. Na jej scenie zabrzmiało oratorium na bandoneon oraz fortepian, na którym zagrał genialny argentyński pianista Martin Palmeri, także na dwa głosy żeńskie. Była to rzadka interpretacja dzieła łącząca formę liturgiczną ze stylistyką tanga.

Festiwal „Lubelskie Spotkania Akordeonowe” powstał za sprawą sygnałów, które spływały od słuchaczy, wielu mieszkańców Lublina. To u nas jest prowadzona bardzo zaawansowana edukacja w grze na akordeonie, utrzymywana w takim duchu, by spowodować powstanie tego wydarzenia. – To duży trud organizacyjny i wysiłek merytoryczny, jednak wsparcie miłośników gry akordeonowej dodawało nam skrzydeł – opowiada profesor Elwira Śliwkiewicz-Cisak, organizator festiwalu. Jego celem jest promocja gry na akordeonie, czy to solo czy z towarzyszeniem innych instrumentów, nawet orkiestr akordeonowych. Celem jest również promocja lubelskich akordeonistów, w tym przypadku z udziałem wirtuozów tego instrumentu z całego świata.

Koncert finałowy Festiwalu miał miejsce w sobotę, 18 czerwca. Swoje niezwykłe możliwości zaprezentował wówczas 12-letni akordeonista Miłosz Bachonko, zwycięzca międzynarodowego Music Talent Show Virtuosos V4+. Publiczność mogła docenić nie tylko perfekcyjność grania utalentowanego muzyka, ale jego własne utwory, gdyż Miłosz jest także kompozytorem.

Marek Rybołowicz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here