Młodzi konstruktorzy z ZST

Duży sukces odnieśli uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Chełmie. W tegorocznej edycji Olimpiady Innowacji Technicznych zdobyli dwa wyróżnienia, równe czwartym miejscom w kraju.

 

W Olimpiadzie wzięły udział trzyosobowe drużyny z ZST, pracujące pod kierunkiem nauczycieli przedmiotów zawodowych Elżbiety Lipskiej i Wojciecha Sienkiewicza. Wystartowały one w dwóch różnych kategoriach: „pomysł ekologiczny” oraz „pomysł techniczny”.
Tomasz Suprun, Mateusz Burda i Damian Ulewicz z klasy trzeciej elektronicznej i mechanicznej zaprojektowali i skonstruowali stację do kompleksowej przeróbki butelek typu pet. Innowacyjność ich urządzenia polega na tym, że cały proces przeróbki plastikowych butelek w filament (rodzaj plastikowej nitki – przyp. red.), wykorzystywany następnie do drukowania w technologii 3D (np. części do sprzętu AGD), odbywa się w niewielkiej, bo mającej ok. dwa metry długości konstrukcji. – Takiej „minifabryczki” nie ma na rynku, wypada więc życzyć naszym uczniom, by ich pracą zainteresowali się poważni inwestorzy – mówi Wojciech Sienkiewicz.
Z kolei Karol Domański, Kamil Machnowski i Mateusz Koral, tegoroczni absolwenci z klas mechanicznych i informatycznych, zgłosili do konkursu pracę pod nazwą „Przyszłość w dłoni”, konstruując nakładkę na rękę, dzięki której można sterować urządzeniami mobilnymi bez pomocy pilota czy klawiatury komputerowej. Jak podkreśla Elżbieta Lipska, taka inteligentna nakładka może być atrakcją dla miłośników gier komputerowych, zabawką dla „wygodnickich” i jednocześnie przyrządem ułatwiającym funkcjonowanie osobom niepełnosprawnym ruchowo.
– W kwietniu nasza szkoła gościła uczestników seminarium „Otwarta szkoła zawodowa dla rynku pracy”, które zorganizował Lubelski Kurator Oświaty – mówi Barbara Baluk, dyrektor ZST. – Dyskutowano na nim m.in. o tym, co należy zrobić, by przywrócić właściwą rangę szkolnictwu zawodowemu, adekwatną do potrzeb rynku pracy, zwłaszcza lokalnego. Wyróżnienia zdobyte w finale Olimpiady Innowacji Technicznych przez naszych uczniów są najlepszym dowodem na to, że mając zaangażowaną kadrę, można zainspirować uczniów do takiej innowacyjności, przedsiębiorczości i kreatywności, na jaką czeka nie tylko rodzimy przemysł. (mas)

Komentarze