Lubelskie instytucje kulturalne od 12 lutego mogą cieszyć się poluzowaniem restrykcji sanitarnych. Nie wszystkie. Dlatego należało czuć się wyróżnionym korzystając z redakcyjnego zaproszenia na koncert w Filharmonii – pierwszy w Lublinie w czas „odwilży”. I to w mroźny, piątkowy wieczór. Drzwi teatrów też już lekko uchylone…
W pełnej lecz „do połowy” sali wyczuwało się doniosłość tej chwili. Program obejmował Symfonię nr 29 A dur Mozarta, II koncert fortepianowy f-moll op. 21 Chopina, I Symfonię g-moll „Zimowe marzenia” Czajkowskiego. Wykonała je Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Igora Bojczuka oraz Gracjana Szymczak – fortepian.
Symfonia otwierająca, skomponowana przez 17-letniego Mozarta, to ponoć najlepsza z jego wczesnych symfonii. Wielu krytyków traktuje ten utwór jako punkt kulminacyjny w początkach twórczości kompozytora. Rychło znalazła się w programach orkiestr na świecie.
Wysłuchany koncert fortepianowy Fryderyka Chopina f-moll pochodzi z 1830 roku. II Koncert, chronologicznie wcześniejszy, jest bardziej liryczny niż pierwszy. To po premierze tego utworu w prasie pojawiło się określenie Chopina: „Paganini fortepianu”.
Drugi ze słowiańskich kompozytorów tego wieczoru przypomniał się melomanom swoją I Symfonią. Wieść historyczna niesie, że Piotr Czajkowski podczas intensywnej pracy nad nią (1866) traci równowagę psychiczną i spotyka się z niezbyt życzliwym odbiorem dzieła.
Na szczęście nie można tego powiedzieć po aplauzie wieńczącym wykonanie tego dzieła na koniec wspaniałego koncertu.
W najbliższy piątek, 19 lutego Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej, tym razem pod dyrekcją Dawida Jarząba, da koncert będący mozaiką epok i stylów muzycznych. Wieczór rozpocznie barokowo Koncert g-moll na dwie wiolonczele RV 531 Vivaldiego. Następnie Duet-Concertino na klarnet, fagot, orkiestrę smyczkową i harfę Straussa oraz Symfonia nr 82 C-dur „Niedźwiedź” Hob.I.82 Haydna.
Z kolei 26 lutego filharmonia zaprasza na koncertu organowy, w którym wystąpi Piotr Rojek. W programie: J. S. Bach Toccata i fuga d-moll BWV 565 oraz „O Mensch, bewein dein Sünde groß” BWV 622 i Jehan Alain – Litanies.
Sąsiadujący z FL przez podłogę Teatr Muzyczny ma coś do zaoferowania – jak informuje: „na życzenie naszych drogich widzów”, którym nie udało się kupić biletów na koncerty walentynkowe. Na tejże scenie dodatkowy koncert pt. „W duecie z Muzycznym” – 21 lutego o godz. 17. Soliści teatru zaśpiewają miłosne hity wszech czasów. Wystąpią: Kamila Lendzion, Anna Barska, Paulina Janczaruk, Dorota Szostak-Gąska, Jakub Gaska i Patryk Pawlak.
Co w lubelskich teatrach?
– Jest luty podkuj buty i wędruj do Teatru Andersena, gdzie aktorzy są gotowi do spotkań z dziećmi. Wszyscy bardzo tęsknimy i nie możemy doczekać się przedstawień na żywo z publicznością. Gramy dla was spektakle w każdy weekend lutego – można przeczytać na facebookowej witrynie Andersena.
Zespół tej instytucji ogromnie się cieszy, że wrócił do gry na żywo. Repertuar dla najmłodszych dzieci (od 3 lat), ich rodziców oraz opiekunów czeka na widownię. Już w miniony, Walentynkowy weekend jej połowę zajęli oglądający spektakl „Szewczyk Dratewka”, odbyły się też na żywo rodzinne warsztaty „Idzie lalkarz światem”.
W kolejne weekendy lutego najmłodsi miłośnicy teatru obejrzą tu: 20 i 21 – „Bucik Kopciuszka”, reż. Katarzyna Kawalec; 27 i 28 „Calineczka”, reż. Przemysław Jaszczak.
Bilety są do kupienia w serwisie Bilety24.pl albo w kasie teatru na godzinę przed wydarzeniem.
Dostępny bez ograniczeń spektakl „Dziób w dziób” reż. Elżbieta Depta jest i będzie grany online aż do 30 czerwca. Informacje o spektaklach dostępne na stronie i aktualna oferta wydarzeń na https://teatrandersena.pl/repertuar/.
Prawdziwe hity wracają
Teatr Stary informuje, że wznawia ulubione przedstawienie lubelskich widzów „Machia”, tym razem w wersji online. W dniach 18-25 lutego zespół zaprasza na stronę video.teatrstary.eu, na której bezpłatnie udostępnia zarejestrowany spektakl.
„Machia” to pierwsza sztuka wystawiona na deskach Teatru Starego, specjalnie dlań napisana. Jej autorem i reżyserem jest Juliusz Machulski. „Machia” opisuje fenomen Niccolo Machiavellego, którego 545. rocznica urodzin przypadła na dzień premiery spektaklu (4 maja 2014). Prezentuje ciekawe, zrywające z dotychczasowym stereotypem spojrzenie na tę postać, rzucając zarazem światło na kontekst polityczny i historyczny epoki włoskiego renesansu. Przede wszystkim jest to jednak pasjonujący, psychologiczny pojedynek dwóch silnych osobowości, z których żadna nie jest taką, jaką może się z początku wydawać.
Scenariusz i reżyseria Juliusz Machulski; scenografia, kostiumy i reżyseria świateł Justyna Łagowska; muzyka Piotr Selim; występują: Adam Ferency (aktor Teatru Dramatycznego w Warszawie), Marta Ledwoń i Piotr Głowacki. Spektakl zarejestrowano w grudniu 2020.
Teatr im. Osterwy uzależnia swój repertuar na najbliższy weekend od środowej decyzji o powrocie (lub nie) hitu scenicznego – „Czego nie widać”. To komedia dla tych, którzy czują deficyt endorfin, którzy wierzą, że śmiech to zdrowie i którzy szukają wariactwa w teatrze! – dowiadujemy się w „Osterwie”. A teatr zachęca do śledzenia jego witryny.
Już grają
Od ubiegłego piątku miłośników dziesiątej muzy znów zaprasza lubelskie kino „Bajka”. W repertuarze na najbiliższy tydzień: „Zbij to i wyjedź z tego miasta”, „Swingersi”, „Magiczne Muzeum”, „Pal Springs” i „La Gomera”. Do kina mogą wybgrać się również świdniczanie. W repertuarze „Lotu” od 15 do 18 lutego „Magiczne Muzeum” i „Palm Springs”, a od 19 do 25 lutego „O czym marzą zwierzęta”, „Czyściec” i „Małe szczęścia”. Z otwarciem na razie wstrzymują się lubelskie multipleksy, czyli Cinema City i Multikino.
Marek Rybołowicz
W reżimie sanitarnym
Organizatorzy wydarzeń przypominają, że nadal jesteśmy w trakcie epidemii i obowiązują wszystkich widzów zasady reżimu sanitarnego. Każdy uczestnik wydarzenia będzie proszony, by wypełnić oświadczenie dotyczące stanu zdrowia, które można pobrać z witryny placówki, wypełnić i przynieść wraz z biletem. Można je też wypełnić na miejscu. Nadal obowiązuje noszenie maseczek i dezynfekcja rąk.