Będzie remont Dwunastki

Rozpoczęcie prac budowlanych na miejskim odcinku drogi krajowej nr 12 jest już tylko kwestią czasu. W środę, 5 lutego, w sądzie w Świdniku prezydent Chełma Jakub Banaszek, po kilkumiesięcznych negocjacjach, podpisał ugodę z głównym wykonawcą – firmą „Budimex”. To oznacza, że w najbliższym czasie na głównej arterii miasta pojawią się ekipy budowlane i ciężki sprzęt.

Prezydent Jakub Banaszek po sprawie w sądzie w Świdniku, podczas której podpisał ugodę z firmą „Budimex”, mógł odetchnąć z ulgą i otworzyć szampana. Niebawem – z ponad rocznym opóźnieniem – ruszy długo oczekiwana przez chełmian przebudowa najważniejszej dla miasta drogi, krajowej „Dwunastki”. Najważniejsze, że ta inwestycja zostanie zrealizowana. Skończą się narzekania kierowców na fatalny stan nawierzchni, koleiny, garby, dziury na Rejowieckiej, al. Przyjaźni czy Rampie Brzeskiej. Na początek oznakowanie placu budowy i wprowadzenie nowej organizacji ruchu. Krótko mówiąc, „Budimex” z marszu ma rozpocząć roboty.

Optymistyczny początek

Miasto na przebudowę chełmskiego odcinka krajowej „Dwunastki” w listopadzie 2016 r. dostało 170 mln zł unijnego dofinansowania. Inwestycja od samego początku była planowana na zasadzie „zaprojektuj i wybuduj”. W czerwcu 2017 r. wyłoniono głównego wykonawcę wszystkich prac, firmę „Budimex”, i podpisano z nim umowę. Po przetargu wyszło, że całość ma kosztować nieco ponad 118 mln zł. Zgodnie z przedstawionym harmonogramem opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie od wojewody lubelskiego niezbędnego do rozpoczęcia prac zezwolenia na realizację inwestycji drogowej miały potrwać do listopada 2018 r., a zakończenie prac budowlanych przewidywano na koniec sierpnia 2020 r.

O perypetiach z „Budimeksem” i zejściu tej firmy z budowy pisaliśmy wielokrotnie. Na szczęście po miesiącach negocjacji miasto i „Budimex” w końcu osiągnęły kompromis. Przewiduje on, że samorząd udzieli wykonawcy dodatkowego zamówienia za ryczałtowym wynagrodzeniem w wysokości 6 mln zł. Chodzi o przebudowę 470-metrowego odcinka ul. „starej” Okszowskiej, od hipermarketu „Castorama”, pod wiaduktem na al. Przyjaźni, w kierunku stacji paliw „Exoil” wraz z gazociągiem, wodociągiem, kanalizacją deszczową i siecią telekomunikacyjną oraz rozbudowę kanału technologicznego wraz ze studniami dla potrzeb miejskiego monitoringu.

Te roboty nie były możliwe do przewidzenia, gdy miasto ogłaszało przetarg na wyłonienie wykonawcy całej inwestycji. Ich realizacja okazała się konieczna dopiero w trakcie opracowania dokumentacji projektowej.

Prawnicy przygotowali też projekt ugody, którą w minioną środę obie strony podpisały. „Budimex” zrzekł się dodatkowych roszczeń na łączną kwotę ponad 45 mln zł (11,8 mln zł – kara umowna za odstąpienie od umowy, 4,2 mln zł – odkupienie zgromadzonych już materiałów budowlanych, 12 mln zł – nieprzewidywalny wzrost kosztów realizacji inwestycji, 17 mln zł – wykonanie zmienionego zakresu robót, 700 tys. zł – zweryfikowanych przez Inżyniera Kontraktu na 290 tys. zł – wykonanie prac projektowych wykraczających poza zakres udzielonego zamówienia). Wykonawca zadeklarował, że podpisze ugodę pod warunkiem zaakceptowania nowego terminu zakończenia wszystkich robót – 31 października 2021 r.

Miasto natomiast zrezygnowało z roszczeń na kwotę ponad 20 mln zł (1,5 mln zł – zmniejszenie projektowanej powierzchni ekranów akustycznych, wynikającej z decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, 2,5 mln zł – obniżenie wynagrodzenia za zmiany w projekcie na skrzyżowaniu „Dwunastki” z ul. Chemiczną, 16 mln zł – nieuzgodniona zmiana technologii wykonywania stabilizacji gruntu, 164 tys. zł – zwłoka w zaktualizowaniu dokumentów wykonawcy, 240 tys. zł – opóźnienie w opracowaniu dokumentacji technicznej). Prezydent wystąpił też do rady miasta o wyrażenie zgody na zawarcie ugody z „Budimexem”, choć – zdaniem wielu radnych – nie musiał tego robić.

Jaki zakres robót

Przebudowa obejmuje cały miejski odcinek krajowej „Dwunastki”, od wjazdu do Chełma, czyli ul. Podgórze, aż do granicy z gminą Chełm, czyli ul. Wschodniej. Na całości, mimo że kilka lat temu miasto wymieniało nakładki asfaltowe na ul. Podgórze, części Rejowieckiej, dwóch rondach, zostanie ułożona nowa nawierzchnia spełniająca standardy drogi głównej przyspieszonej.

Oprócz niej powstaną nowe chodniki, na całej długości ścieżka rowerowa, po obu stronach Rejowieckiej będą nowe drogi serwisowe, zostaną przebudowane most nad rzeką Uherką i wiadukt na al. Przyjaźni, powstanie nowa ul. Bieławin rozpoczynająca się od ronda ZWiN, drogowcy wybudują nowy wiadukt nad torami prowadzącymi w stronę Włodawy, będą też dodatkowe ronda u zbiegu Rampy Brzeskiej, al. Przyjaźni i Okszowskiej oraz Rampy Brzeskiej i Hutniczej, a także skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną Rejowiecka – Kochanowskiego.

Realizacja inwestycji wiąże się też z nowymi przystankami autobusowymi i ustawieniem ekranów akustycznych w miejscach, gdzie hałas może przeszkadzać mieszkańcom w codziennym funkcjonowaniu. Zgodnie z przyjętym wcześniej harmonogramem pierwsze prace miały rozpocząć się na najbardziej zniszczonym odcinku ul. Rejowieckiej, czyli od ronda im. R. Dmowskiego do skrzyżowania z ul. Szpitalną. Ostateczny harmonogram zostanie zatwierdzony w trakcie rozmów z udziałem miasta i wykonawcy, a te rozpoczną się w poniedziałek, 10 lutego. ps