Chełmski Ratusz szuka wykonawców na trzy gigantyczne projekty, obejmujące kilkadziesiąt różnych zadań, których szacunkowa wartość to około 350 mln zł. To absolutny rekord i choć wielu powątpiewa, czy takie karkołomne wyzwanie dojdzie do skutku. Pozostaje jednak trzymać kciuki, bo inwestycje odmieniłyby Chełm.
Biuletyn Informacji Publicznej chełmskiego ratusza pęka w szwach od ogłoszeń przetargowych. Wiele postępowań nie idzie gładko, zdarzają się problemy z wyłonieniem wykonawców, bo oferty bywają zbyt drogie i przetargi trzeba powtarzać. Ale trzeba przyznać, że planowanych inwestycji jest mnóstwo i gubią się już w nich zarówno chełmianie, jak i radni. Ostatnio w BIP pojawiły się przetargi na zadania wyjątkowe, bo rekordowo duże i drogie w dziejach miasta.
Pod koniec sierpnia br. ratusz ogłosił przetarg na zadanie pod nazwą „Budowa oraz modernizacja infrastruktury umożliwiającej stworzenie warunków obsługi i rozwoju terminala intermodalnego w Mieście Chełm”. To najdroższa inwestycja w historii miasta, na którą ratusz dostał prawie 200 mln zł dotacji z „Polskiego Ładu”. Zakłada m.in. przebudowę wiaduktu oraz ulic Włodawskiej, Zawadówka, Hrubieszowskiej, Ceramicznej, Lubelskiej, Szpitalnej, alei Armii Krajowej, alei Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego oraz uzbrojenie terenów inwestycyjnych. Chełmianie już niepokoją się o to, jak będzie wyglądała organizacja ruchu na czas robót drogowych, bo chodzi przecież o główne chełmskie ulice. Firmy mogą składać oferty do 21 września i wtedy okaże się, czy znajdą się wykonawcy chętni do realizacji tak gigantycznej inwestycji.
Na początku ubiegłego tygodnia ratusz ogłosił przetarg na dostawę 26 zeroemisyjnych autobusów wodorowych, które mają być kupione dzięki 100,5 mln zł dotacji przyznanej miastu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Oba te wielkie projekty opiewają łącznie na ponad 300 mln zł. Na tym jednak nie koniec. W pękającym w szwach Biuletynie ratusza pod koniec tygodnia pojawił się kolejny przetarg – na realizację projektu „Podniesienie walorów kulturowych, turystycznych i rekreacyjnych Miasta Chełm”, na który miasto otrzymało z „Polskiego Ładu” ponad 40 mln zł dotacji. Obejmuje on m.in. przebudowę i rozbudowę dawnego młyna Michalenki (Ratusz kupił go przed trzema laty od spółki Zespół Młynów w Chełmie za 450 tys. zł z zamiarem adaptacji na teatr) ze zmianą sposobu użytkowania na salę wielofunkcyjną, muzeum i kawiarnię z zapleczem, a także kilkanaście innych zadań. Są to: remont pałacu Kretzschmarów (obecnego budynku USC), a także (w formule zaprojektuj i wybuduj): budowa budynku przy ul. Brzozowej na potrzeby spotkań seniorów, stowarzyszeń oraz NGO (organizacji pozarządowych – przyp. red.); zagospodarowanie skwerów i parków miejskich w 11 lokalizacjach; przebudowę Ogródka Jordanowskiego; modernizacja SkateParku z Pump Truck w parku miejskim. Ten sam projekt obejmuje opracowanie dokumentacji projektowych niezbędnych do realizacji nowych inwestycji, tj.: Muzeum Batorego, lodowiska z kortami tenisowymi, modernizacji parku na Górce z utworzeniem ogrodu botanicznego, termomodernizacji placówek oświatowych, zaprojektowanie infrastruktury transportowo-rekreacyjnej w Chełmie. (mo)
Tu powstaną nowe skwery:
11 lokalizacji, w których zaplanowano zagospodarowanie skwerów i parków miejskich: skwer przy ul. Obłońskiej i ul. A. Mickiewicza; skwer przy ul. H. Sienkiewicza i ul. M. Kopernika; skwer przy ul. Pocztowej i ul. Sybiraków; skwer przy ul. Pocztowej i ul. Uściługskiej; skwer przy ul. Lubelskiej i ul. Pocztowej; skwer im. Księcia Daniela przy ul. Lubelskiej; skwer i plac zabaw przy ul. Jedność; skwer przy ul. Zachodniej; skwer przy ul 1 Pułku Szwoleżerów; skwer przy Muzeum na ul. Św. Mikołaja; skwer im. 27 Wołyńskiej Dywizji Piechoty Armii Krajowej przy Alei Marszałka. J. Piłsudskiego.