Interesanci ze skrzynki

Pandemia daje się we znaki interesantom Urzędu Miasta w Chełmie. Chociaż obostrzenia są poluzowywane, to nadal obsługa np. w wydziale komunikacji czy USC trwa dłużej niż do tej pory. – Wymiana dowodu rejestracyjnego tymczasowego na stały wymaga dwóch wizyt w urzędzie i składania dokumentów do skrzynki, podobnie jak odebranie odpisu aktu ślubu w USC – denerwuje się mieszkaniec Chełma. Twierdzi, że w innych miastach działa to sprawniej.

Konieczność dwukrotnej wizyty w urzędzie, zwłaszcza dla osoby pracującej, to spory kłopot. Kto może urwać się z pracy na chwilę, ten załatwi sprawy bez problemu, ale niektórzy muszą specjalnie brać po to urlop. Chełmianin poskarżył się, że mimo luzowania obostrzeń urzędy nadal zamykają drzwi przed interesantami. Jest tak m.in. w wydziale komunikacji w chełmskim magistracie i Urzędzie Stanu Cywilnego.

– Zgłosiłem się, żeby wymienić tymczasowy dowód rejestracyjny auta na stały – mówi. – Okazało się, że musiałem zostawić w skrzynce dowód z numerem telefonu do siebie i czekać aż urzędnik łaskawie oddzwoni i umówi termin odbioru dowodu stałego. Wcześniej trwało to chwilę – mówi.

Podobnie było, gdy poszedł do USC po akt ślubu. – Najpierw wypełnianie dokumentu, który wrzuca się do skrzynki, potem czekanie na telefon i wyznaczenie terminu odbioru dokumentu – denerwuje się. – Przecież wszystkie instytucje otwierają się na interesantów, a w Chełmie luzowanie jakoś nie idzie. A np. we Włodawie takie sprawy załatwia się znowu od ręki.

Urzędnicy z miasta tłumaczą, że pomimo pandemii wydział komunikacji, co wcale nie było powszechną praktyką w innych miastach, nieustannie prowadził obsługę interesantów.

– Gdy rygor został poluzowany, to w Wydziale Komunikacji oraz pozostałych departamentach przywrócono – na tyle, na ile było to możliwe – bezpośrednią obsługę petentów. Wszyscy mamy świadomość, że pandemia nie ustała, a ryzyko zarażenia koronawirusem wciąż istnieje, co widać po ostatnich wzrostach liczby zachorowań w naszym regionie. W związku z tym, mając na uwadze bezpieczeństwo interesantów i urzędników oraz obowiązujące wymogi sanitarne, takie jak m.in. zachowanie odpowiedniej odległości, w Wydziale Komunikacji utworzone zostało specjalne stanowisko do obsługi interesantów – wyjaśnia Damian Zieliński z UM Chełma.

– Pracownicy komórki pomagają wypełniać wnioski, sprawdzają je, wprowadzają do systemów, a wypełniony druk, w zależności od sprawy, jest przyjmowany przez urzędnika lub wrzucany do urny. Aby petent nie stał w kolejce pracownicy umawiają się telefonicznie na odbiór dokumentów. Wszystko po to, by zapewnić bezpieczeństwo interesantom i nie doprowadzić do sytuacji, w której – w wąskim holu przy Wydziale Komunikacji – wbrew zaleceniom zgrupuje się wiele osób.

D. Zieliński zapewnia, że pracownicy załatwiają sprawy tak szybko, jak jest to możliwe.

Również w USC, na tyle, ile jest to możliwe, prowadzona jest bezpośrednia obsługa interesantów.

– Na parterze budynku osobno obsługiwane są sprawy dotyczące dowodów osobistych a na piętrze, w holu za drzwiami wejściowymi do budynku USC, obsługiwane są sprawy dotyczące rejestracji stanu cywilnego i spraw meldunkowych (BEL) – wyjaśnia Zieliński.

Informacja o tym, jak funkcjonuje USC, wisi na drzwiach wejściowych.

– Sprawy dotyczące rejestracji stanu cywilnego (czynności tj. rejestracja urodzenia, rejestracja zgonu, zgłoszenie zamiaru zawarcia małżeństwa, oświadczenia woli składane osobiście przed kierownikiem USC) dokonywane są tego samego dnia – mówi urzędnik. – Również jeden odpis z każdej czynności (rejestracja urodzenia, rejestracja zgonu) jest wydawany bezpośrednio po dokonaniu sporządzenia aktu stanu cywilnego, zgodnie zresztą z zapisami ustawy.

Pozostałe sprawy (głównie wydawanie odpisów z akt stanu cywilnego), odbywają się na zasadzie złożenia wniosku, czyli wrzucenia dokumentu do urny. (bf)

News will be here