Kto szyje moje ubrania?

Ewelina Antonowicz, 25-latka pochodząca ze Żmudzi, zakwalifikowała się do drugiego etapu prestiżowego konkursu „Forbes 25 under 25” wyróżniającego młode osoby zmieniające społeczno-gospodarcze oblicze Polski. Wcześniej została nominowana w plebiscycie „Glamour Eco Awards” w kategorii moda, wyróżniona na łamach magazynu Vogue Polska wśród aktywistek młodego pokolenia, a także została twarzą ogólnopolskiej kampanii platformy Zalando o wartościach młodego pokolenia. Plakaty z wizerunkiem Eweliny zawisły w największych miastach w całej Polsce.


Ewelina Antonowicz to kolejna utalentowana osoba, o której piszemy w ramach realizowanego przez Gminne Centrum Kultury w Żmudzi cyklu „Cudze chwalicie, swego nie znacie”. Ewelina, będąc uczennicą klasy biologiczno-chemicznej w I LO w Chełmie, postawiła na marzenia i porzuciła plany o karierze chirurga plastycznego, aby związać się z branżą mody. Gdy miała 19 lat, wyprowadziła się do Warszawy. Nie znała tam nikogo, kto otworzyłby jej „furtki”. Mimo to, już 3 miesiące po przeprowadzce, jej autorskie projekty ubrań, uszyte przez chełmskie krawcowe, wisiały w jednym z warszawskich butików z ubraniami od artystów.

Od razu rozpoczęła studia, a ich zwieńczeniem była praca dyplomowa na temat społecznej odpowiedzialności biznesu w branży mody, co otworzyło jej oczy na kulisy mody. Ewelina uważa, że ubrania z tanich sklepów i sieciówek powodują degradację środowiska, pogłębiają współczesne niewolnictwo, a chemikalia w nich zawarte szkodzą zdrowiu, zwłaszcza dzieci. Szybko została członkinią Fashion Revolution – międzynarodowej organizacji działającej na rzecz ekologicznej i etycznej branży mody. Dziś jest najmłodszą prezeską oddziału tej organizacji na świecie i zarządza 30-osobowym zespołem wolontariuszy, którzy zmieniają oblicze świata mody. Między pierwszymi a drugimi studiami zrobiła rok przerwy, podczas której szukała inspiracji w podróży, między innymi w Maroko, Panamie i na Kostaryce, gdzie również realizowała projekt modowy. Podczas tych wypraw zainteresowała się bardziej mindfulness, jogą i zrównoważonym rozwojem.

Jej zaangażowanie w kwestie środowiskowe i ekoprojektowanie zostały dostrzeżone przez najważniejsze magazyny modowe. W 2020 r. Ewelina została wyróżniona na łamach magazynu „Vogue Polska” wśród aktywistek młodego pokolenia. Z kolei w 2021 r. została nominowana w plebiscycie „Glamour Eco Awards” w kategorii moda. Została też twarzą ogólnopolskiej kampanii platformy Zalando o wartościach młodego pokolenia. Plakaty z wizerunkiem Eweliny widnieją w największych miastach w całej Polsce, a w Warszawie powstał wielki mural. Ewelina wypowiada się w podcastach, audycjach i programach telewizyjnych.

Niedawno uzyskała tytuł magistra pierwszego w Polsce, interdyscyplinarnego kierunku Sustainable Development na Uniwersytecie Warszawskim. Teraz przygotowuje się do rozpoczęcia studiów doktoranckich. Pisze artykuły naukowe, występuje na konferencjach międzynarodowych, na których przedstawia rozwiązania dla bardziej ekologicznego systemu mody. Pisała również teksty branżowe o modzie i była zapraszana do udzielenia wywiadów eksperckich m.in. przez „Elle Polska”, „Fashion Biznes”, „Harper’s Bazaar”, „Zwierciadło”, „Vogue Polska”.

Jej podejście do mody zostało również wyróżnione w nowej książce „Moda Vintage” wydanej przez Wydawnictwo Słowne. W książce wspomina również o kultowym, chełmskim lumpeksie „Malinowa” i pierwszych upolowanych tam perełkach z drugiej ręki. Ostatnio założyła start-up i ubiega się o milion złotych na rozwój programu wykorzystującego sztuczną inteligencję do zarządzania łańcuchem produkcji i transparentnością firm.

– Staram się zarażać ekologicznym podejściem do życia i przekonywać, że warto kreatywnie podchodzić do ubrań, które już mamy i kupować „z drugiej ręki” – mówi Ewelina, która mimo wielu swoich zajęć znajduje czas, aby przyjechać do Żmudzi. W rodzinnych stronach może się wyciszyć, popływać w jeziorze i zjeść wegetariański obiad z ulubionego ogródka mamy. (opr. mo)

News will be here