MOcNi w obietnicach

AW101 to trójsilnikowy śmigłowiec do misji morskich – przede wszystkim zwalczania okrętów podwodnych i misji poszukiwawczo-ratowniczych na polu walki. Używają go marynarki wojenne m.in. Wielkiej Brytanii, Włoch, Portugalii, Kanady, Japonii, Norwegii. Śmigłowiec produkowany jest w zakładach Leonardo Vergiate koło Mediolanu i Yeovil w Anglii. PZL-Świdnik dostarcza obecnie podzespoły do budowy AW101, głównie kadłuba. Jak informował poprzedni prezes PZL-Świdnik Krzysztof Krystowski, w przypadku odpowiedniej skali zamówienia i uzgodnień offsetowych z Ministerstwem Obrony Narodowej PZL-Świdnik mógłby robić cały kadłub śmigłowca, a nawet mógłby być finalnie dostarczany przez Świdnik. Zamówione przez armię cztery sztuki to chyba za mało, by PZL-Świdnik zwiększył swój udział w produkcji AW 101.

Prawo i Sprawiedliwość po raz kolejny ogłosiło spełnienie swoich obietnic zakupu helikopterów dla Sił Zbrojnych RP w PZL-Świdnik… to znaczy, przynajmniej częściowo. Słowność rządu kwestionuje jednak opozycja, zaś związkowcy i załoga zakładu zadają proste pytanie: skąd właściwie będą pochodzić śmigłowce AW101 dla MON – ze Świdnika czy z… Włoch?


Fakty niby też wydają się proste. Ministerstwo Obrony Narodowej i LEONARDO Helicopters faktycznie podpisały umowę offsetową, poprzedzającą zakup czterech śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej. Wartość umowy to ok. 400 mln zł. Pozostałe kontrakty jednak (w tym dostawa nowych śmigłowców szturmowych dla polskiej armii) pozostają wciąż w sferze obietnic.

Jedno, czego PZL-Świdnik może więc być mniej więcej pewne, to dalsze serwisowanie i remontowanie „Sokołów”, na to bowiem MON pieniądze ma. To znaczy, tak ogólnie ma i pewnie wyda… Bo różnie z tym dotąd bywało – by wspomnieć tylko, że tych samych AW101 jeszcze dwa lata temu obiecywano kupić kilkanaście, nie mówiąc już o wcześniejszych sugestiach, że to właśnie Świdnik będzie głównym dostawcą sprzętu tego typu dla Sił Zbrojnych po unieważnieniu przez poprzednie kierownictwo MON osławionego przetargu na Caracale, wygranego przez AIRBUS HELICOPTERS.

To właśnie oburzenie na tamten zakup i wiara w PiS przyniosły zdecydowane zwycięstwo PiS w Świdniku, stąd też zapewne politycy opozycji chętnie wypominają rządzącym niesłowność. – To jest mydlenie oczu i podawanie półprawd na temat miejsca produkcji AW101 – atakują parlamentarzyści PO, Stanisław Żmijan i Joanna Mucha.

„Tylko kilka elementów”?

Tymczasem świdnicki poseł PiS, wiceminister Artur Soboń, wciąż podkreśla swoją i swojej formacji „wiarygodność w sprawie śmigłowców”, wyliczając zasługi PiS-u, tj.: „uratowanie PZL Świdnik przed likwidacją zakładu, czyli podpisaniem przez Platformę Obywatelską kontraktu z AIRBUS HELICOPTERS na Caracale, dzisiaj polski OFFSET w gigantycznym kwotowo kontrakcie dla Świdnika, co najmniej cztery razy większym niż zakupy wojskowe dla Mielca, udział polskich inżynierów w projekcie polskiego AW101 i cześć produkcji w Świdniku, około 130 mln PLN w budżecie 2019 w MON dla PZL Świdnik, między innymi na remonty i serwis polskich konstrukcji, dialog techniczny w zakresie kompleksowej modernizacji Sokoła na najbliższe 20 lat, szansa na realizacje śmigłowca szturmowego przez LH i PGZ”.

– Dziękuję wszystkim, którzy wspierają. Zawsze zapraszam do współpracy także tych, którzy nie robią nic, za to świetnie umieją recenzować… – kpi Soboń. Jego wyliczenie jednak za co najmniej… niedokładne uważają sami pracownicy PZL.

– PZL jest tylko dystrybutorem i nic z tego nie będą miały. LEONARDO – owszem… W Świdniku jest robionych tylko kilka elementów do AW101: tylna rampa, płyta sufitowa i parę drobniejszych części…

Ale zostanie to odtrąbione (przez niektórych posłów od dawna jest to puszczane w mediach) jako sukces polskich zakładów… na zasadzie „no i przecież PZL ma zamówienia, to o co im chodzi?” Modernizacji kilkudziesięciu W-3? Smutne to, ale zostaliśmy oszukani przez tych, którzy dzięki nam siedzą teraz u koryta… – kręci głową Zbigniew J. Kwiatkowski, przewodniczący WZZ SIERPIEŃ’80 w PZL Świdnik

Zakupy co wybory?

Ministerstwo Obrony upiera się jednak przy swojej interpretacji zdarzeń: – Umowę główną podpiszemy jeszcze w tym miesiącu, w kwietniu tego roku. Bardzo się cieszę z tego, że po umowie podpisanej w Mielcu na zakup śmigłowców dla Wojsk Specjalnych mamy przygotowaną i wynegocjowaną kolejną umowę.

Tym razem zostanie ona podpisana w Świdniku. Będzie to umowa dotycząca śmigłowców dla Marynarki Wojennej RP, a więc postępujemy w ten sposób, żeby kontrakty na sprzęt były zawierane z firmami, które produkują w Polsce – mówił minister Mariusz Błaszczak.

– Niech pan minister przyjedzie do Świdnika i palcem mi pokaże, gdzie one są robione w PZL-Świdnik?! Żeby AW101 były robione w Polsce, MON musiałby zamówić ich ponad 50 sztuk, te z Mielca są przynajmniej u nich montowane, a te niby „nasze”…?! – denerwuje się przewodniczący Kwiatkowski.

Niestety, napięty do granic możliwości budżet państwa trzeszczy i skoro musi go starczyć i dla nauczycieli, i dla krów, to chyba nie da się za to, co zostanie, kupić zbyt wielu helikopterów. Choć z drugiej strony skoro zakupy mają odbywać się co wybory to na szczęście w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy czekają nas jeszcze co najmniej dwie kampanie! I albo przy tych okazjach rząd wywiąże się z obietnic, albo świdniczanie policzą się ze składającymi obietnice bez pokrycia.TAK

AW101 to trójsilnikowy śmigłowiec do misji morskich – przede wszystkim zwalczania okrętów podwodnych i misji poszukiwawczo-ratowniczych na polu walki. Używają go marynarki wojenne m.in. Wielkiej Brytanii, Włoch, Portugalii, Kanady, Japonii, Norwegii. Śmigłowiec produkowany jest w zakładach Leonardo Vergiate koło Mediolanu i Yeovil w Anglii. PZL-Świdnik dostarcza obecnie podzespoły do budowy AW101, głównie kadłuba. Jak informował poprzedni prezes PZL-Świdnik Krzysztof Krystowski, w przypadku odpowiedniej skali zamówienia i uzgodnień offsetowych z Ministerstwem Obrony Narodowej PZL-Świdnik mógłby robić cały kadłub śmigłowca, a nawet mógłby być finalnie dostarczany przez Świdnik. Zamówione przez armię cztery sztuki to chyba za mało, by PZL-Świdnik zwiększył swój udział w produkcji AW 101.