Na dobre ruszyli z obwodnicą

Umowa - na opracowanie koncepcji programowej - pomiędzy GDDKiA a firmą Mosty Katowice podpisana. Minister Andrzej Adamczyk i wicemarszałek sejmu Beata Mazurek nie kryją swojego zadowolenia,

Do końca 2024 roku pojedziemy północną obwodnicą Chełma – zapowiedział w piątek 31 sierpnia br. w Stołpiu, gdzie podpisano umowę na opracowanie koncepcji programowej, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Na samą budowę rząd polski zamierza przeznaczyć ponad 700 mln zł. Te pieniądze – co podkreślił minister – są zagwarantowane.

Firma Mosty Katowice wygrała przetarg na opracowanie koncepcji programowej północnej obwodnicy Chełma. Zadaniem projektantów będzie opracowanie analiz i prognozy ruchu, dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej dla celów projektowania dróg, a także dokumentacji geologiczno–inżynierskiej, hydrogeologicznej, geotechnicznej i hydrologiczno-hydraulicznej. To pozwoli zaprojektować ostateczny techniczny wariant realizacji inwestycji i przeprowadzić rozpoznanie podłoża gruntowego.

W piątek 31 sierpnia br. w Stołpiu, gdzie obwodnica będzie miała swój początek, nieopodal zabytkowej wieży, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i wicemarszałek sejmu Beaty Mazurek oraz wójta gminy Chełm Wiesława Kociuby, w blasku fleszy, podpisała umowę z firmą Mosty Katowice. Lubelski oddział GDDKiA reprezentował dyrektor Mirosław Czech, radny miasta Chełm.

– Dopiero rząd Prawa i Sprawiedliwości podjął decyzję, by obwodnica północna Chełma znalazła się w Programie Budowy Dróg Krajowych, nie na liście rezerwowej, a takiej, która będzie miała zapewnione finansowanie – mówiła Beata Mazurek. – Ojcem tego sukcesu jest wyłącznie minister Andrzej Adamczyk, który dał się przekonać do tej inwestycji. Mnie jako mieszkankę Chełma boli to, że przez wiele lat Platforma Obywatelska razem z PSL, przy okazji każdych wyborów mówiła o obwodnicy Chełma. Z tych obietnic nic nie wyszło. Mam prośbę do politycznych oponentów, by tego sukcesu nie przypisywali sobie. To, że będzie obwodnica Chełma, to jest zasługa rządu Prawa i Sprawiedliwości –mówiła chełmska posłanka.

Minister Adamczyk zapewniał, że północną obwodnicą Chełma pojedziemy najwcześniej w końcówce 2024 roku. Odniósł się też do planów budowy S12 z Piask do Dorohuska. – podkreślał Adamczyk. –Droga S12 musi powstać, jest wpisana do Programu Budowy Dróg Krajowych i znajduje się na pierwszym miejscu listy rezerwowej. To niemały wydatek, bo 2,5 mld. Zrobimy jednak wszystko, by ta droga powstała.– dodał minister infrastruktury.

Przebieg obwodnicy Chełma o długości ok. 17 km jest już ustalony decyzją środowiskową i nie podlega zmianie. Dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu rozpocznie się od węzła Chełm Zachód na przecięciu z obecną drogą krajową nr 12 i od północy ominie miasto. Powstaną jeszcze trzy kolejne węzły: Chełm Północ (okolice Horodyszcza), Chełm Okszów i Chełm Wschód na wysokości cementowni, gdzie obwodnica wepnie się do obecnego przebiegu krajowej „Dwunastki”

Projektanci, pracując nad koncepcją programową, mogą zaproponować nowe rozwiązania dotyczące obsługi ruchu lokalnego. Czas realizacji to 23 miesiące, a koszt ok. 3,1 mln zł. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy samej inwestycji. Ta ma być realizowana w systemie zaprojektuj i wybuduj. GDDKiA przewiduje, że sama procedura przetargowa może potrwać około jednego roku. (s)