Największe osobówki świata

Samochodem, który obecnie może poszczycić się dwoma tytułami „naj” jest Maybach 62. Nie tylko jest on najdłuższym, seryjnie produkowanym pojazdem na świecie, ale również ma najszerszy rozstaw osi spośród innych, osobowych aut. Nie należy on też do najtańszych pojazdów. W najbogatszym pakiecie kosztuje ponad 2 miliony złotych.

Najwięksi producenci od lat próbują prześcigać się w produkcji coraz to szybszych i mocniejszych aut. Mimowolnie, co jakiś czas, wypuszczają również pojazdy, które królują nie tylko na torach wyścigowych, ale również w rankingach np. na najdłuższy seryjnie tworzony samochód. Najdłuższym, seryjnie produkowanym autem osobowym na świecie był Cadillac z serii 75, wytwarzany w latach 1974-76. Mierzył on aż 6 metrów i 40 cm długości. Obecnie tytuł ten należy do Maybacha 62 z nadwoziem długim na 6 metrów i 16 centymetrów. Warto zaznaczyć jednak, że oba samochody nie są najdłuższymi pojazdami dopuszczonymi do ruchu. Na ulicach można spotkać bowiem limuzyny, np. Hummer H2 Limo, produkowane na zamówienie. Mierzą one często ponad 10 metrów, czyli tyle co dwupiętrowy blok.
Nie tylko właściciele najdłuższych, ale również najszerszych samochodów na świecie, napotykają problemy podczas parkowania równoległego albo w kopertę. Ponadto nadmierna szerokość może być frustrująca, szczególnie gdy trzeba przecisnąć się w korku między autami. Tytuł najszerszego samochodu osobowego na świecie, który był produkowany seryjnie, należy do Chryslera Crown Imperial. Amerykański pojazd z lat 50. ubiegłego wieku wszerz mierzył aż 2 metry i 10 centymetrów. Obecnie tytuł najszerszego pojazdu należy Lamborghini Aventador. Nie licząc lusterek, mierzy on na szerokość 2 metry i 3 centymetry.
Nie licząc SUV-ów i pojazdów typu VAN, najwyższym samochodem osobowym na świecie, który produkuje się nadal seryjnie jest Rolls-Royce Phantom. Brytyjskie auto w przedłużonej wersji nadwozia mierzy aż 1 metr i 64 centymetry. Dla porównania najwyższym produkowanym seryjnie pick-upem jest Mercedes-Benz Unimog zmodyfikowany przez koncern Brabusa. Mierzy on prawie trzy metry (dokładnie 2956 mm).
Produkowany w latach 30. ubiegłego wieku, amerykański gigant, Cadillac V-16, jeszcze do niedawna mógł poszczycić się rozstawem osi sięgającym 3 metrów i 91 centymetrów. Obecnie tytuł ten należy do auta, które jest również najdłuższym, seryjnie wytwarzanym. Mowa tu o Maybachu 62 z rozstawem osi 3828 mm.