Nerwy w kolejce

Czytelnicy zwracają się do redakcji z różnymi problemami dotyczącymi funkcjonowania chełmskich sklepów czy banków. Ograniczenia w robieniu zakupów, skrócone godziny pracy, limity w przyjmowaniu klientów powodują nerwy i u nich, i u pracowników obsługi. Każdy ma swoje racje i obawy. Taka jest codzienność podczas epidemii i trudno o złoty środek. Nikt wcześniej tego nie przerabiał.

Najwięcej sygnałów mamy od seniorów. W godzinach 10.00-12.00 sklepy i punkty usługowe mogą przyjmować i obsługiwać jedynie osoby powyżej 65. roku życia. W pozostałych godzinach są dostępne dla wszystkich, w tym także dla osób powyżej 65. roku życia. Ta zasada ma ułatwić życie seniorom, ale wywołuje też kontrowersje. Bo np. młodsi też chcieliby robić zakupy w godzinach wyznaczonych dla seniorów. Zdarza się nawet, że złoszczą się na seniorów, którzy przychodzą do sklepów w innych godzinach niż 10.00-12.00, nie zważając, że o tej porze też nikt im tego nie zakazał. Konflikty zdarzają się też z powodu ograniczeń w liczbie klientów przebywających w sklepach, na poczcie i w bankach, przed którymi czasami tworzą się długie kolejki. Jeden z naszych Czytelników-seniorów zwraca uwagę na takie długie kolejki starszych osób przed jednym z marketów na Dyrekcji Dolnej. Inna chełmianka mówi o potrzebie wydłużenia godzin pracy w Banku Pekao S.A. przy ul. Kopernika.

– Już przed godziną dziesiątą, zanim oddział jest otwierany, osoby starsze, takie jak ja, ustawiają się w ogonku, aby mieć pewność, że opłacą rachunki, bo przecież po to idziemy do banku, nie dla przyjemności – mówi nasza Czytelniczka. – Ja odeszłam z kwitkiem, bo nie mogłam tak długo stać w kolejce. Seniorzy rzadko mają komputery, więc nie robią przelewów z domu. Markety wydłużają godziny otwarcia, by rozładować kolejki, a nasz bank jest czynny w skróconych godzinach.

Trudno o złoty środek w tej nadzwyczajnej sytuacji, bo pracownicy sklepów, banków i innych instytucji też nie mają łatwego zadania. W Biurze Komunikacji Korporacyjnej Banku Pekao S.A. zapewniają, że bezpieczeństwo klientów i pracowników stawiają na pierwszym miejscu. Potwierdzają, że godziny pracy placówki zostały skrócone, nie odnoszą się jednak do postulatu ich wydłużenia. Opisują zasady odnośnie limitu osób znajdujących się w oddziałach banku: „od 10.00 do 12.00 mogą przyjmować i obsługiwać jedynie osoby powyżej 65. roku życia. Co ważne, w pozostałych godzinach pracy oddziałów seniorzy również mogą być obsługiwani, tak jak dotychczas. Nowe zasady dotyczą również limitu osób znajdujących się w oddziale. W placówkach Banku Pekao może przebywać jednocześnie tylu klientów, ile danego dnia czynnych jest stanowisk obsługi. Wprowadzone zostały także obowiązkowe odstępy w kolejce, a bezpieczne strefy obsługi oznaczone są taśmami podłogowymi”. Przedstawiciele Banku Pekao S.A. zachęcają też seniorów do uczenia się bankowości elektronicznej Pekao24 oraz aplikacji mobilnej PeoPay (tego dotyczy najnowsza kampania Banku Pekao S.A.). Apelują do wnuków, dzieci i sąsiadów seniorów, aby im w tym pomagali. (t)