Obwodnica północna Chełma coraz bliżej

Jeszcze w tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy budowy północnej obwodnicy Chełma. Jak zapowiada dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA, chełmianin Mirosław Czech, jeśli nie będzie protestów, najdalej w kwietniu przyszłego roku zostanie podpisana umowa z firmą, która wybuduje odcinek około 18-kilometrowy drogi ekspresowej, który rozpocznie się przed Stołpiem, a zakończy w Srebrzyszczu.

Koncepcja budowy północnej obwodnicy Chełma jest już gotowa. Dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Mirosław Czech nie ukrywa zadowolenia z postępu prac przygotowawczych nad długo oczekiwaną przez kierowców inwestycję. – Przypomnę, że w kwietniu 2018 roku podpisywaliśmy pierwsze dokumenty związane z obwodnicą, w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i europoseł Beaty Mazurek, która zrobiła wiele, by ta inwestycja znalazła się w Krajowym Programie Budowy Dróg i Autostrad jako priorytetowa i miała zapewnione finansowanie – mówi M. Czech.

W ramach prac koncepcyjnych ujęto kilka zgłoszonych przez mieszkańców i instytucje wniosków. – Na pewno będzie kładka dla pieszych i rowerzystów w Horodyszczu. Nie ma zatem obawy, że obwodnica podzieli wieś na dwie części – zapewnia M. Czech. – Wykonamy również, na wniosek gminy Chełm, przy węźle Chełm Wschód, dodatkową drogę do skomunikowania terenów należących do gminy.

Przygotowana koncepcja zostanie poddana analizie Zespołu Oceny Projektów Inwestycyjnych. – Tu jeszcze jest szansa na małe korekty typu np. zmiana nazwy któregoś z węzłów – wyjaśnia dyrektor Czech. – Liczymy na to, że jeszcze w grudniu br. ogłosimy przetarg na wyłonienie wykonawcy. Ta procedura może potrwać do pół roku, bo nie należy wykluczyć protestów. Jeśli ich nie będzie, umowę na budowę obwodnicy podpiszemy może nawet w kwietniu przyszłego roku.

Inwestycja będzie realizowana na zasadzie projektuj i buduj. Opracowanie dokumentacji projektowej, zatwierdzenie projektu budowlanego i podziału nieruchomości pod drogę oraz zezwolenie na realizację inwestycji drogowej ma potrwać około dwóch lat. – Jestem przekonany, że w 2023 roku wbijemy pierwsze łopaty na placu budowy – mówi Mirosław Czech. – Prace budowlane mają zakończyć się w 2025 roku.

Północna obwodnica Chełma rozpocznie się przed Stołpiem. Będzie miała cztery węzły: Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów i Chełm Wschód. Trasa zakończy się w Srebrzyszczu. Jej długość to około 18 km.

Za pięć lat kierowcy mają też pojechać ekspresówką z Piask do Dorohuska. Według dyrektora Czecha, lubelski oddział GDDKiA pod koniec pierwszego kwartału 2021 roku powinien ogłosić przetarg na realizację trzech odcinków: z Piask do Dorohuczy, z Dorohuczy do węzła Chełm Zachód i od węzła Chełm Wschód do Dorohuska. – Sytuacja jest identyczna, jak w przypadku budowy obwodnicy północnej Chełma. Jeśli na etapie otwarcia ofert i rozstrzygnięcia przetargu nie będzie protestów, szybciej podpiszemy umowę z wykonawcami. Termin oddania S12 Piaski – Dorohusk do użytku to również koniec 2025 roku – dodaje Mirosław Czech. (s)