Poważny problem na Wierzbowej

Właściciele firm przy ulicy Wierzbowej z niepokojem patrzą na przebudowę krajowej „Dwunastki”. Według nich ciężkie samochody, dostarczające im towar lub materiały do produkcji, nie będą miały możliwości bezkolizyjnego zjazdu z ul. Rejowieckiej. A dla nich oznacza to niemałe problemy. W tej właśnie sprawie przedsiębiorcy złożyli petycję do prezydenta Chełma Jakuba Banaszka.

Przy ul. Wierzbowej siedzibę ma kilkanaście firm produkcyjnych i handlowych z różnych branż. Razem zatrudniają ponad 100 osób. Przedsiębiorcy z dużym niepokojem śledzą postęp prac przy przebudowie krajowej „Dwunastki”. Według nich, projekt nie przewiduje bezkolizyjnego zjazdu z ul. Rejowieckiej w Wierzbową dla ciężkich samochodów.

– Do nas dostarczana jest blacha, czyli podstawowy materiał do produkcji. Przywożą je ciężkie samochody o nośności 40 ton i długości 25 metrów. Dlatego skrzyżowanie powinno być wykonane w taki sposób, aby umożliwiło bezpieczny wjazd i wyjazd. Brak takiego rozwiązania komunikacyjnego może zakończyć się uszkodzeniem chodnika lub ścieżki rowerowej, co narazi naszą firmę na koszty związane z ich naprawą. Jeszcze gorzej, jeśli nie będzie żadnej możliwości dostawy materiałów do produkcji czy też wywozu wyprodukowanych towarów. To oznaczałoby koniec funkcjonowania naszej firmy, a zatrudniamy 60 osób – mówi jeden z przedsiębiorców.

Z transportu ciężarowego korzysta większość firm z Wierzbowej. Ich właściciele nie wyobrażają sobie, by przez przebudowę drogi stracili możliwość zjazdu i wjazdu na Rejowiecką. Złożyli petycję do prezydenta Jakuba Banaszka w sprawie zapewnienia komfortowego dostępu do drogi publicznej. Chodzi im konkretnie o to, by z Rejowieckiej można było bez żadnych problemów skręcić w prawo – w ul. Wierzbową. Jest to nierealne, bo projekt nie zakłada takiego rozwiązania.

Potwierdzają to urzędnicy chełmskiego magistratu, którzy twierdzą, że zgodnie z dokumentacją projektową do ul. Wierzbowej będzie można dojechać z tzw. drogi serwisowej.

– Takie rozwiązanie zostało zatwierdzone w Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej – informuje Dominik Gil z Biura Prasowego Prezydenta Chełma. – Wyłączenie bezpośredniego zjazdu z ulicy Rejowieckiej w ulicę Wierzbową wynika z przepisów regulujących warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.

Urzędnicy przekonują, że zgodnie z prawem droga klasy GP (główna – przyspieszona), a taka będzie na Rejowieckiej, powinna mieć powiązania z drogami klasy Z, czyli zbiorczymi (wyjątkowo klasy L – lokalnymi) i drogami wyższych klas. Dopuszczone są natomiast pojedyncze odstępy między skrzyżowaniami na terenie zabudowanym, nie mniejsze jednak niż 600 m.

– Ulica Wierzbowa jest drogą klasy D, czyli dojazdową, a odległość między nią a skrzyżowaniem z ulicą Szpitalną wynosi ok. 220 m – tłumaczy D. Gil. – Mimo to dojazd do ul. Wierzbowej z tzw. drogi serwisowej nie będzie ograniczał dostępności lokalnych firm. 27 sierpnia br. w Departamencie Inwestycji i Rozwoju w tej sprawie odbyło się spotkanie z zainteresowanymi przedsiębiorcami. Miasto uwzględniło ich potrzeby i w porozumieniu z wykonawcą przebudowy DK12 dostosowuje parametry wjazdu w ulicę Wierzbową oraz skrzyżowania Rejowieckiej z ulicą Kochanowskiego do potrzeb większych samochodów ciężarowych.

Oznacza to jednak, że wszystkie pojazdy zmierzające na ul. Wierzbową, będą musiały zjechać w drogę serwisową już na wysokości skrzyżowania Rejowieckiej z Kochanowskiego. (s)