Przetestuj nowoczesną hybrydę

Autobus spełnia normę emisji spalin Euro 6.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie testuje hybrydowy autobus Mercedesa. Citaro G Hybrid to nowoczesny model wyposażony w liczne systemy bezpieczeństwa. Po Lublinie będzie jeździł do 18 lutego. Kursowanie rozpoczął od linii 31 i 26.


Citaro G Hybrid jest wyposażony m.in. w system „asystenta kierowcy”. – To zupełna nowość w segmencie autobusów miejskich. Jego zasada działania polega na tym, że w sytuacjach wyjątkowych, np. gdy na jezdni nagle pojawi się pieszy, system ostrzega o tym kierowcę oraz automatycznie inicjuje częściowe lub pełne hamowanie autobusu – wyjaśnia Weronika Opasiak, rzecznik prasowy MPK.

Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest system wspomagający kierowcę podczas skręcania. – Zastosowanie dwóch czujników radarowych pozwala na monitorowanie przestrzeni po prawej stronie autobusu. Kierowca ostrzegany jest podczas manewru skręcania o możliwości wystąpienia kolizji z nadjeżdżającymi rowerzystami, samochodami, poruszającymi się pieszymi, jak również przeszkodami stacjonarnymi – tłumaczy Opasiak. Udoskonalona konstrukcja nadwozia w jeszcze lepszym stopniu chroni pasażerów w razie uderzenia bocznego.

18-metrowym, niskopodłogowym autobusem może podróżować maksymalnie 135 pasażerów – 41 siedząc i 94 stojąc. Pojazd jest wyposażony w klimatyzację, monitoring i głosową zapowiedź przystanków. Został wyprodukowany w ubiegłym roku.

– Bardzo solidnie skonstruowany elektryczny silnik tarczowy zintegrowany jest pomiędzy silnikiem spalinowym a automatyczną skrzynią biegów. Ten dodatkowy silnik w trakcie hamowania autobusu pełni funkcję generatora, przetwarzając energię pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd – podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu. Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w dwuwarstwowych kondensatorach.

Bez technologii hybrydowej tak duża energia pozyskiwana w fazie wyhamowywania pojazdu byłaby tracona, zaś nowy Citaro G Hybrid wykorzystuje ją przede wszystkim podczas ruszania autobusu. Silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy dodatkowym momentem obrotowym. Dzięki temu oszczędza się zużycie paliwa, wydłużając jednocześnie żywotność silnika – wyjaśnia Weronika Opasiak. R, M.K.