S17 Krasnystaw – Łopiennik Górny w konsultacjach. Będzie opóźnienie?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planowała jeszcze w tym roku ogłosić przetarg na budowę odcinka drogi ekspresowej S17 Łopiennik Górny – Krasnystaw a inwestycja miała być zrealizowana w latach 2026-28. Ten termin prawdopodobnie się przesunie i budowa realizowana będzie w latach 2028-30. Właśnie prowadzone są konsultacje z mieszkańcami gmin, po których przebiegać ma droga. Na spotkanie w tej sprawie miasto Krasnystaw zaprasza w poniedziałek, 30 czerwca.

Droga ekspresowa S17 docelowo ma mieć długość 320 km i łączyć Warszawę z granicą z Ukrainą w Hrebennem. Odcinek ze stolicy do Piask jest już gotowy, podobnie jak obwodnica Tomaszowa Lubelskiego, a pozostałe odcinki są na etapie przygotowania dokumentacji potrzebnej do uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
– Jeszcze w 2025 roku mają ruszyć prace budowlane na trzech odcinkach S17 na południe od Zamościa w kierunku Hrebennego, o łącznej długości 47 km – poinformowała niedawno GDDKiA.

– W tym roku GDDKiA planuje też złożyć wnioski o wydanie ZRID dla kolejnych trzech fragmentów między Piaskami, a Zamościem (39 km) oraz ogłoszenie przetargów na dwa brakujące odcinki: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód.

Jak zakomunikowała GDDKiA: odcinek Piaski Wschód – Łopiennik Górny jest w trakcie przygotowania dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID, długość: 10 km, wykonawca został już wyłoniony, została nim spółka Aldesa Polska, wartość umowy: 810 mln zł; odcinek Łopiennik – Krasnystaw Północ (przygotowanie dokumentacji projektowej, 9 km); odcinek Krasnystaw Północ – Izbica (przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID – 19 km, Budimex, 961,5 mln zł); odcinek Izbica – Zamość Sitaniec (przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID – 10 km, konsorcjum: GAP Insaat, Fabe Polska, Sine Midas Stroy, 504 mln zł); odcinek Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (przygotowanie dokumentacji projektowej, 11 km); odcinek Zamość Wschód – Zamość Południe (złożony wniosek o decyzję ZRID, 12 km, Budimex, 440,6 mln zł).

W ubiegłym tygodniu okazało się, że w tym roku prawdopodobnie nie uda się dopiąć formalności i ogłosić przetargu na wykonanie odcinka z Łopiennika do Krasnegostawu. Jak poinformował na swoim profilu na FB wójt gminy Łopiennik Górny, Artur Sawa, na konwencie samorządowców z powiatu krasnostawskiego poświęconym m.in. najważniejszym inwestycjom, w tym drogowym, które odbyło się w ubiegłą środę w UG Krasnystaw, omawiano m.in. sprawę realizacji S17.

Jak poinformował wójt obecny na spotkaniu rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA Łukasz Minkiewicz zapewniając, że realizacja projektu przebiega zgodnie z harmonogramem i bez zakłóceń, to jednocześnie poinformował o odsunięciu w czasie, z uwagi na przedłużający się proces konsultacyjny i decyzji środowiskowej, realizacji odcinka S17 Łopiennik-Krasnystaw na lata 2028-2030.

Mieszkańców gmin Łopiennik Górny i Krasnystaw oraz miasta Krasnystaw mających działki przylegające do planowanej drogi S17 zachęcamy do zainteresowania się tematem i kontaktu z urzędami swoich gmin i zorientowanie się, czy nie są prowadzone jakieś konsultacje społeczne w sprawie planowanych zjazdów z ekspresówki czy dróg serwisowych (gminy o tym informują, ale mało kto śledzi strony internetowe czy BIP gmin), by później nie okazało się, że uzgodniono jakieś rozwiązania, bo nikt nie zgłosił żadnych sprzeciwów. W przypadku mieszkańców miasta Krasnystaw takie spotkanie odbędzie się w poniedziałek, 30 czerwca o godz. 16 w Krasnostawskim Domu Kultury o czym samorząd poinformował na swojej stronie internetowej i profilu na FB. (kg)