Chełmskie Linie Autobusowe podpisały umowę na dostawę paliwa wodorowego dla autobusów wodorowych, które mają być dostarczone do miasta w przyszłym roku. Zamówienie warte jest ponad 36 mln zł, a nowe pojazdy będą tankowały przy ul. Chemicznej.
Kwestię tankowania autobusów wodorowych (w tym kosztów paliwa), które od 2025 roku mają kursować po Chełmie, poruszyła na jednej z ostatnich komisji radna Małgorzata Sokół. Latem br. Chełmskie Linie Autobusowe ogłosiły przetarg na zadanie pod nazwą „Dostawa paliwa wodorowego z możliwością awaryjnej dystrybucji”. Zamówienie obejmowało dostawę i dystrybucję 430 000 kg paliwa wodorowego wraz z zagwarantowaniem jego dostaw/dystrybucji w przypadku awarii urządzeń lub braku dostaw. Wymóg był taki, że dostawa i dystrybucja mają być realizowane na zewnętrznej stacji tankowania paliwa wodorowego, położonej w odległości nie większej niż 10 km od zajezdni autobusowej przy ul. Okszowskiej 41 w Chełmie. Postępowanie rozstrzygnięto, a o szczegółach poinformował radnych Mariusz Chudoba, prezes CLA.
– 6 listopada podpisałem umowę największą w historii spółki, na ponad 36 mln z ł na dostawę wodoru na okres prawie 6,5 roku, do 15 kwietnia 2031 roku – oznajmił prezes Chudoba. – Ta umowa gwarantuje dostawę paliwa wodorowego od 15 kwietnia przyszłego roku. Stacja wodorowa zostanie wykonana na ulicy Chemicznej, po drugiej stronie Biomleku. W pierwszym etapie będzie to mobilna stacja kontenerowa. Paliwo wodorowe jest na dzień dzisiejszy dwa i pół razy droższe niż dizel, ale musimy mieć na uwadze to, co za chwilę się wydarzy. Dojdzie ETS2 oraz dodatkowe opłaty do oleju napędowego, a obecna cena tego oleju jest stosunkowo niska i nie ma pewności, jak długo to się utrzyma. Na uwadze trzeba mieć też to, że technologia wodorowa jest technologią czystą.
Ruszyła przebudowa zajezdni
Tymczasem ruszyła przebudowa zajezdni autobusowej przy ul. Okszowskiej, która ma być dostosowana do obsługi autobusów wodorowych. Projekt wart 44 mln zł obejmuje też budowę pętli autobusowych, wymianę wiat przystankowych i przebudowę zatok postojowych.
Za realizację zadania odpowiedzialna jest chełmska firma PERFEKT, która została wyłoniona w przetargu. Chełmski ratusz dostał ponad 44 mln zł dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na projekt „Zwiększenie zrównoważonej mobilności mieszkańców ChOF”. Chełm jest jednym z pięciu miast, którym przyznano wsparcie finansowe w wysokości 85 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, zakładającego modernizację infrastruktury komunikacji miejskiej. W ramach tego zadania będzie przeprowadzona m.in.: modernizacja zajezdni przy ul. Okszowskiej 41 z budową budynków oraz infrastruktury niezbędnej do obsługi autobusów wodorowych, budowa pętli autobusowych wraz z budową pomieszczeń socjalnych dla kierowców wyposażonych w sanitariaty (ul. Ceramiczna, ul. Karłowicza, ul. Zawadówka). Zadanie obejmuje też modernizację przystanków komunikacji miejskiej, w tym m.in.: budowę i przebudowę zatok postojowych oraz peronów przystankowych, budowę zielonych przystanków, wymianę wiat przystankowych. Zagospodarowane mają być też tereny zielone przy przystankach autobusowych. W ramach digitalizacji systemu mobilności w Chełmie przeprowadzona ma być rozbudowa działającego już Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.
Autobusy wodorowe w produkcji
Nowa zajezdnia i stacja tankowania wodorem mają być gotowe na przyjazd do Chełma wodorowych autobusów. W 2025 roku, 26 takich pojazdów, w trzech transzach, ma dostarczyć Grupa Polsat Plus i ZE PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy. Pierwsze autobusy dla Chełma są już na taśmach produkcyjnych spółki w fabryce w Świdniku. Ich zakup będzie kosztował miasto 97 mln zł, ale inwestycję w całości pokryje dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. (opr. mo, fot. UM Chełm)