Egzaminy i rekrutacja w czasie epidemii

Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Okszowie

Zdalna nauka, zmiana terminów egzaminów maturalnych i ósmoklasistów, rekrutacja w nowych, nadzwyczajnych warunkach. Tak ze względu na zagrożenie epidemią wygląda końcówka roku szkolnego. W chełmskich szkołach mówią, że w tych trudnych warunkach sobie radzą. Nie mają wyjścia.

Przez chaos spowodowany epidemią największy stres przeżywają maturzyści i ósmoklasiści, a także ich rodzice i nauczyciele, niespokojni o wyniki swoich podopiecznych w tak trudnych okolicznościach. Przez wiele tygodni nikt nie wiedział, kiedy egzaminy się odbędą. Jakiś czas temu podano terminy. Matury i egzaminy ósmoklasistów przełożono na czerwiec. Niepokój przed tymi ważnymi sprawdzianami, rzutującymi na przyszłość młodych chełmian, jest duży. Uczniowie klas maturalnych w chełmskich szkołach średnich zakończyli już swoje zajęcia. Uroczystej akademii z tej okazji nie mieli.

Zbigniew Niderla, dyrektor II LO w Chełmie, tak napisał na stronie internetowej szkoły do trzecioklasistów: „Kochani! Z pewnością nie tak wszyscy wyobrażaliśmy sobie zakończenie roku szkolnego 2019/2020 i koniec Waszej edukacji w II Liceum Ogólnokształcącym w Chełmie. Chcieliśmy Was pożegnać tak, jak zawsze miało to miejsce w naszej szkole – uroczyście i godnie. Na razie nie wiemy, kiedy będzie możliwe zorganizowanie uroczystości Pożegnania Maturzystów. Jest nam przykro, że teraz nie możemy świętować z Wami tego ważnego dnia. Obiecujemy, że jeżeli będzie to tylko możliwe, zaprosimy Was do szkoły raz jeszcze, żeby podziękować za 3-letnią obecność w szkole i za wszystko, co dla szkoły zrobiliście…”. Wychowawcy klas mają informować uczniów o harmonogramie odbioru świadectw. Dyrektor Niderla przyznaje, że sytuacja jest trudna i ciągle należy śledzić wytyczne odnośnie organizacji matur, a wkrótce rozpocznie się także rekrutacja do klas pierwszych (zgodnie z zarządzeniem Lubelskiego Kuratora Oświaty od 11 maja do 23 czerwca jest czas na złożenie wniosków o przyjęcie do szkół średnich).

– Na początku epidemii widać było wielkie zaangażowanie maturzystów, ich dużą aktywność na platformie, na której łączyli się z nauczycielami – mówi dyrektor Niderla. – Gdy przedłużała się niepewność związana z brakiem informacji o terminie matury, sytuacja stawała się dla maturzystów coraz bardziej niekomfortowa. Dla nas też. Teraz znamy już terminy i komfort na pewno jest większy. Ale sytuacja wciąż się zmienia. Na bieżąco śledzimy, jakie rozporządzenia są wydawane. Wkrótce rozpoczynamy rekrutację do klas pierwszych. Nie mogliśmy w tej sytuacji prowadzić takiej promocji szkoły, jak byśmy chcieli. Ale zainteresowanie naborem do naszego liceum już obserwujemy. Kandydaci dzwonią i pytają o terminy rekrutacji, o profile klas. Jednocześnie cały czas trwa zdalna nauka.

W II LO w Chełmie, tak jak w poprzednich latach, nabór prowadzony jest do klas o profilach: politechnicznym, menadżerskim, humanistyczno-lingwistycznym, prawniczym i medycznym.

Profile klas pierwszych planowanych w roku szkolnym 2020/2021 nie zmieniły się też w porównaniu z rokiem poprzednim w I LO w Chełmie. Ma być to również pięć klas: biologiczno-chemiczna, prawnicza, dziennikarska, ekonomiczna, politechniczna. Abiturienci I LO w Chełmie, tak jak pozostali, również nie mieli uroczystego zakończenia roku szkolnego. Będą im wydawane świadectwa ukończenia szkoły, „Karty Czarniecczyka”, nagrody za wyniki w nauce i zaangażowanie w pracę na rzecz szkoły czy środowiska lokalnego. Wszyscy trzecioklasiści I LO, a było ich 217, zostali sklasyfikowani i mogą przystąpić do matury. Średnia ich ocen w klasyfikacji końcowej wyniosła 4,41.

– Czekamy na szczegółowe wytyczne odnośnie organizacji egzaminów maturalnych i zachęcamy kandydatów do klas pierwszych do zapoznania się z naszą ofertą edukacyjną – mówi Teresa Mościcka, dyrektor I LO w Chełmie. – Tymczasem nauka trwa zdalnie, sprawdzamy obecność, realizujemy podstawę programową. Rodzice nie zgłaszają uwag.

O ile w mieście uczniowie raczej nie mają problemów z dostępem do internetu, to na wsi jest z tym różnie. Na ten problem zwraca uwagę Wojciech Dyczko, zastępca dyrektora Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Okszowie. W przypadku absolwentów szkoły w Okszowie, ważne jest to, że będą oni mieli fach w ręku. To szczególnie ważne zwłaszcza obecnie, gdy sytuacja na rynku pracy ze względu na epidemię, jest coraz trudniejsza.

W ZSCKR w Okszowie też przygotowują się do rozpoczęcia rekrutacji do klas pierwszych na rok 2020/2021. W 5-letnim technikum planowane jest utworzenie jednej klasy o profilu technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, a także po połowie oddziałów na kierunkach: technik weterynarii oraz technik żywienia i usług gastronomicznych.

Jeśli chodzi o branżową szkołę I stopnia ZSCKR w Okszowie planuje utworzenie jednego oddziału na kierunku mechanik – operator pojazdów rolniczych, a także po połowie oddziału na kierunkach: operator maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, a także – kucharz. Z kolei w branżowej szkole II stopnia w systemie zaocznym (zajęcia w soboty i niedziele) planowane jest kształcenie na kierunku technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki skierowane do absolwentów ostatnich 5 lat szkoły zawodowej w zawodzie mechanik i operator pojazdów i maszyn rolniczych.

Do przeprowadzenia rekrutacji przygotowują się też w Zespole Szkół w Siedliszczu. Planowana jest jedna klasa liceum o profilu ogólnym (rozszerzone przedmioty: język angielski, geografia, biologia) oraz jedna klasa technikum w zawodzie: technik informatyk lub technik programista. Wiesław Prażnowski, dyrektor placówki, informuje, że świadectwa ukończenia szkoły uczniom ostatnich klas mają być wręczone 5 czerwca, przed maturami. Taki jest plan.

– Wykupiliśmy platformę i za jej pośrednictwem prowadzimy naukę zdalnie – mówi dyrektor Prażnowski. – Co tydzień nauczyciele informują nas o postępach uczniów w realizacji podstawy programowej. Prowadzimy w międzyczasie prace remontowe w szkole, malujemy sale, urządzamy pracownię, aby uczniowie po powrocie czuli się bardziej komfortowo.

Marta Mazurek, dyrektor Zespołu Szkół Gastronomicznych i Hotelarskich w Chełmie, przyznaje, że promocja szkoły w związku z epidemią była utrudniona. Niemożliwy był bezpośredni kontakt z kandydatami do szkół. Ale przygotowania do przeprowadzenia naboru trwają pełną parą. „Gastronomy” planują utworzenie dwóch klas pierwszych w zawodach technik hotelarstwa, a także technik usług fryzjerskich oraz technik żywienia i usług gastronomicznych.

W planach jest też jedna klasa łączona w branżowej szkole I stopnia w zawodach kucharz oraz cukiernik. W ZSGiH chcą też uruchomić kształcenie w branżowej szkole II stopnia w zawodach kucharz oraz cukiernik (rekrutacja dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia oraz dla tych, którzy ukończyli szkołę zawodową w ciągu ostatnich pięciu lat).

Zespół Szkół Budowlanych i Geodezyjnych w Chełmie oferuje kandydatom sprawdzone kierunki kształcenia z poprzednich lat, ale są też pewne nowości. W roku szkolnym 2020/2021 w „Budowlance” planowane są klasy w zawodach: technik budownictwa, zabudowy i robót wykończeniowych, technik architektury krajobrazu, technik geodezji, a także technik inżynierii sanitarnej.

Zespół Szkół Budowlanych i Geodezyjnych w Chełmie ma też propozycje dla kandydatów do szkoły branżowej I stopnia: murarz-tynkarz, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, monter sieci instalacji sanitarnych, a także nowość – na którą jest olbrzymie zapotrzebowanie na rynku pracy – stolarz. W przypadku planowanej szkoły branżowej II stopnia – dla absolwentów – planowany kierunek to technik robót wykończeniowych w budownictwie.

– Nauczyciele wypracowali sobie system komunikacji z uczniami – mówi Dorota Michalska, dyrektor ZSBiG w Chełmie, odnosząc się do nauczania zdalnego w placówce. – Pracują za pomocą platformy internetowej, poprzez komunikatory. Uczniowie mogą też liczyć na pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

W chełmskich szkołach podstawowych też sobie radzą. W tym przypadku uczniowie są młodsi i zwłaszcza dzieciom z klas 1-3 przy nauczaniu zdalnym konieczna jest pomoc rodziców. Zdarzało się, że nie wszyscy mieli w domu tablety czy laptopy potrzebne do nauki zdalnej.

Magdalena Nowakowska, zastępca dyrektora Szkoły Podstawowej nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Chełmie, mówi, że w takich sytuacjach placówka zaopatrzyła swoich uczniów w niezbędny sprzęt. Wicedyrektor „Jedynki” informuje, że uczniowie i nauczyciele korzystają z internetowej platformy, która umożliwia prowadzenie lekcji online, przesyłanie prac domowych, wymianę spostrzeżeń między rodzicami uczniów a pedagogami. W tym jednym, wirtualnym miejscu uczniowie i ich rodzice łączą się z nauczycielami od wielu tygodni.

– Nauczyciele wciąż przechodzą szkolenia, ale system działa sprawnie – mówi wicedyrektor Nowakowska. – W ten sposób – zdalnie – nasi ósmoklasiści przygotowują się też do swoich egzaminów. Mają dodatkowe zajęcia online z przedmiotów egzaminacyjnych. Na egzaminie próbnym wypadli dobrze.

Czekamy na szczegółowe wytyczne odnośnie organizacji i przebiegu egzaminu ósmoklasistów, planowanego w czerwcu. Chodzi między innymi o kwestie dotyczące usadzania uczniów w określonych odstępach. Mamy do dyspozycji sale gimnastyczne, szerokie korytarze. Sytuacja jest nadzwyczajna, ale radzimy sobie. Bez problemów przebiegła też rekrutacja do klas pierwszych. Planujemy dwie klasy pierwsze. (t)

News will be here