Kolej coraz bliżej Włodawy

PLK S.A. ogłosiły przetarg na projekt rewitalizacji linii kolejowej z Chełma do Włodawy. Wiele wskazuje na to, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z oczekiwaniami (czyt. władzę utrzyma partia obecnie rządząca), inwestycja rozpocznie się za trzy lata.

PLK S.A. ogłosiły w ubiegłym tygodniu przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej rewitalizacji trasy między Chełmem a Włodawą wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego we Włodawie. Projekt o szacowanej wartości ponad 500 mln zł obejmuje odnowienie ok. 41 km linii kolejowej nr 81 na odcinku Chełm – Okuninka Białe oraz budowę ok. 10 km jednotorowej niezelektryfikowanej linii kolejowej przez Okuninkę do Włodawy. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.

Czas przejazdu między Włodawą a Chełmem wyniesie ok. 53 min. Dzięki realizacji projektu możliwe będzie przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich na tej linii. W ramach prac planowana jest modernizacja 9 przystanków: Koza-Gotówka, Karolinówka, Ruda-Huta, Ruda-Opalin, Uhrusk, Wola Uhruska, Stulno, Sobibór, Okuninka Białe oraz budowa stacji Włodawa Miasto. Wszystkie obiekty będą przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Oba projekty mają powstać do końca 2026 roku, a budowa rozpocznie się w 2027 r.

Inwestycję popierają wszystkie samorządy leżące na trasie linii nr 81, a więc miasto i gmina Chełm, Ruda-Huta, Wola Uhruska i miasto i gmina Włodawa. Ich władze upatrują w tym nie tylko wzmożonego ruchu turystycznego, ale przede wszystkim impulsu do rozwoju gospodarczego tych obszarów. – Cieszymy się, że został zrobiony kolejny krok, który przybliża mieszkańcom naszego powiatu i miasta tak długo wyczekiwaną inwestycję związaną z modernizacją i budową linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa. Mamy nadzieję, że prace pójdą sprawnie i szybko, dzięki czemu ta inwestycja będzie mogła zostać zrealizowana o wiele wcześniej niż to wynika z harmonogramu – mówi Wiesław Holaczuk, zastępca burmistrza Włodawy, który od samego początku optował i lobbował za tym największym w historii powiatu i miasta przedsięwzięciem.

Oprócz modernizacji istniejącej trasy kolejowej, projekt zakłada również budowę nowego, ok. 10-kilometrowego odcinka łączącego linię z Włodawą. Według ostatnich założeń tory mają biec między Jeziorem Glinki a Okuninką, gdzie będzie zlokalizowany przystanek, i dalej, do Włodawy. Dworzec kolejowy ma być zlokalizowany przy drodze wylotowej z miasta w kierunku Lublina, tuż za działką, na której znajduje się centrum handlowe, które wkrótce również będzie rozbudowane.

Województwo lubelskie jest największym beneficjentem środków Programu Kolej Plus – łączna wartość projektów w regionie to ok. 3,5 mld zł. Na Lubelszczyźnie do realizacji zakwalifikowano pięć projektów. Koszt modernizacji linii nr 81 szacuje się obecnie na ok. 0,8 mld zł. (bm)

News will be here