Kolejni oszukani przez internet

Trzy kolejne zawiadomienia dotyczące oszustw dokonanych podczas sprzedaży przedmiotów przez internet przyjęli w ubiegłym tygodniu świdniccy policjanci. Pokrzywdzeni chcieli zarobić na sprzedaży telefonów i roweru, a w rezultacie stracili oszczędności.

Schemat tego oszustwa jest prosty: wystawiamy przedmiot do sprzedaży za pośrednictwem portalu ogłoszeniowego, a jakiś czas później za pomocą komunikatora internetowego kontaktuje się z nami osoba rzekomo zainteresowana nabyciem tej rzeczy. Przesyła nam link do formularza, który ma niby służyć do finalizacji transakcji, i w który mamy wpisać różne dane, ale w rzeczywistości to próba zawłaszczenia naszych oszczędności.

– Pomimo licznych apeli policji nadal zdarzają się osoby, które wierząc w dobre intencje „kupujących” wypełniają podsyłane przez nich za pomocą komunikatorów linki – mówi st. asp. Elwira Domaradzka, rzecznik prasowy KPP w Świdniku. – Po kliknięciu w link są przekierowywani do formularzy, których grafika łudząco przypomina strony bankowości internetowych lub portali ogłoszeniowych. Wypełniając formularz wpisują wszystkie dane, w tym dane karty oraz kody zabezpieczające, których podanie umożliwia oszustom wykonywanie różnych operacji bankowych.

Właśnie tym sposobem oszukano ostatnio kolejnych mieszkańców powiatu świdnickiego. Kobieta, która chciała sprzedać telefon straciła 1,2 tys. złotych, natomiast mężczyzna sprzedający rower – 3,7 tys. złotych. Znacznie większą sumę – 19 tys. zł – straciła mieszkanka gm. Mełgiew.

– Kobieta wraz z nastoletnią córką chciały przez portal ogłoszeniowy sprzedać telefon komórkowy. Po wstawieniu ogłoszenia przez komunikator skontaktowała się osoba zainteresowana kupnem, wysłała link zapewniając, że po wypełnieniu danych pieniądze znajdą się na rachunku sprzedającej. Żadnych pieniędzy jednak nie było, a kobieta utraciła dostęp do konta i wszystkie oszczędności – informują funkcjonariusze.

Policja przypomina i przestrzega: kliknięcie w aktywny link w wiadomości może skutkować między innymi ujawnieniem naszych danych poufnych służących do logowania do bankowości internetowej lub mobilnej i tym samym utratą środków; uruchomieniem szkodliwego oprogramowania, które np. pozwoli przejąć kontrolę nad urządzeniem lub zbierze i przekaże nasze dane wrażliwe oraz zaszyfrowaniem urządzenia. (w)

News will be here