Miliony również na drogi, ale nie te dziurawe

Gigantyczna dotacja dla Chełma w ramach programu Polskiego Ładu wzbudza zazdrość niejednego samorządu. A wśród mieszkańców miasta rozgrzała nadzieję, że za te 196 milionów złotych wyremontowane zostaną w końcu wszystkie dziurawe drogi. Niestety, tak się nie stanie.

Przed tygodniem gruchnęła wiadomość o rekordowym dofinansowaniu dla Chełma. Miasto, jako jedno z zaledwie dwóch samorządów w województwie lubelskim (drugi to powiat bialski), otrzymało pieniądze z Polskiego Ładu. Cieszyli się urzędnicy, cieszył się prezydent, który dziękował premierowi za pozytywne rozpatrzenie wniosku i mamie, posłance Annie Dąbrowskiej-Banaszek za wsparcie.

– Dostajemy potężny zastrzyk finansowy, szansę na rozwój, którą po prostu musimy wykorzystać! Pieniądze zostaną przeznaczone na rozbudowę dróg wojewódzkich oraz powiatowych, a także na infrastrukturę techniczną i drogową – cieszył się Jakub Banaszek.

Ucieszyli się też mieszkańcy Chełma, licząc, że pieniądze z Polskiego Ładu – podobnie jak w dotychczasowych rozdaniach – trafią na remonty i budowy nowych ulic. – Czy dzięki tej dotacji naprawione zostaną wreszcie ulice w centrum miasta, na przykład Ogrodowa i Sienkiewicza, po których zaraz nie będzie dało się jeździć? – pytali nas Czytelnicy.

Musimy ich zmartwić. Bo dotacja, choć przeogromna – wspomniany powiat bialski dostał o 100 mln zł mniej – ma inne przeznaczenie, chociaż niektóre ulice zyskają przy okazji nowy asfalt.

– Zgodnie z wnioskiem, środki zostaną przeznaczone na budowę i modernizację infrastruktury umożliwiającej stworzenie warunków i rozwoju terminala intermodalnego i EuroParku w mieście – tłumaczą urzędnicy z magistratu. –

Tereny pod terminal znajdują się przy ul. Wschodniej, w ciągu linii kolejowych (normalnotorowej) nr 7 oraz (szerokotorowej) nr 63, w bezpośrednim sąsiedztwie drogi krajowej nr 12. Wszystkie tociągi komunikacyjne prowadzące do przejścia granicznego w Dorohusku i są wpisane w Transeuropejską Sieć Transportową – TEN-T.

W ramach przedsięwzięcia, na które miasto pozyskało pieniądze, zostanie przebudowanych ok. 9,3 km dróg wojewódzkich oraz ok. 2,2 km dróg powiatowych (na terenie miasta) oraz infrastruktura techniczna i drogowa, tj. kanalizacja deszczowa, wodna i sanitarna.

– Projekt zakłada znaczne podniesienie parametrów technicznych drogi wojewódzkiej nr 844 (ul. Hrubieszowska, al. Żołnierzy I AWP, al. Armii Krajowej wraz z wiaduktem ok. 480 m) oraz nr 812 (ul. Włodawska i ul. Zawadówka), które znajdują się na szlaku komunikacyjnym, łącząc terminal intermodalny z przejściami granicznymi w Dorohusku, Zosinie, Hrebennem, Sławatyczach – wyliczają urzędnicy.

Ponadto przebudowane zostaną ulice łączące tereny inwestycyjne miasta z terminalem oraz tworzące alternatywny dojazd z Chełmskiego Centrum Aktywności Gospodarczej do terminala (przez ul. Ceramiczną, ul. Szpitalną, ul. Lubelską od ul. Szpitalnej do ronda Jana Pawła II).

– W celu rozwoju terminala niezbędne są prace związane z infrastrukturą techniczną, tj. kanalizacją wodno-ściekową z systemem przepompowywania na terenie przeznaczonym pod terminal przy ul. Wschodniej – dodają urzędnicy. (bf)

News will be here