Od lipca bilety w górę

Przez lawinowo rosnące ceny energii i paliw musimy się pogodzić z kolejną podwyżkę cen biletów komunikacji miejskiej

Pisząc przed dwoma tygodniami w materiale „Prąd jeszcze nas kopnie po kieszeni”, że zapewne czeka nas podwyżka cen biletów autobusowych, niestety, mieliśmy rację. Już na majową sesję Rady Miasta Lublin trafi projekt uchwały w tej sprawie. Ratusz proponuje podniesienie od lipca ceny najpopularniejszych biletów minutowych, średnio o 7-9%. Uchwała zapewne zostanie przyjęta, bo przyczyna podwyżki jest obiektywna – drastyczne podwyżki cen energii i paliw. Miasto deklaruje, że na razie nie planuje podwyżek cen innych biletów i usług.

Decyzja o podwyżce cen biletów zapadła po zapoznaniu się z ofertami, jakie wpłynęły na ogłoszony przez miasto, wspólnie z miejskimi jednostkami i podmiotami zewnętrznymi, tworzącymi tzw. grupę zakupową, przetarg na dostawę energii elektrycznej w okresie od lipca 2022 roku do końca czerwca 2024 roku oraz z ofertami, jakie złożyli dostawcy energii w przetargu ogłoszonym przez MPK.

W przypadku MPK, spółka na zakup energii do zasilania m.in. trakcji trolejbusowych od lipca tego roku do końca czerwca przyszłego roku, planowała wydać niespełna 14,5 mln zł, czyli i tak prawie dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Tymczasem najtańsza z trzech ofert, złożona przez Orange Warszawa, opiewa na ponad 21,5 mln. Postępowanie nie zostało jeszcze ostatecznie rozstrzygnięte, ale miejski przewoźnik zapewne będzie musiał przystać na taką cenę.

Po majowym weekendzie poznaliśmy również oferty, jakie wpłynęły na przetarg ogłoszony przez grupę zakupową złożoną z miasta Lublin, jego jednostek, trzech miejskich spółek i komendy państwowej straży pożarnej z Lubelszczyzny na zakup energii od lipca 2022 do lipca 2024. Planując budżet tu również uwzględniono rosnące od kilku miesięcy ceny paliw i energii, ale w dwóch z czterech rozpisanych zadań i tak najwyraźniej mocno ich niedoszacowano. Co prawda w zadaniu nr 1 obejmującym zakup energii dla miasta i jego wszystkich jednostek kultury, Ośrodka Leczenia Uzależnień, MOSiR-u „Bystrzyca”, Miejskiego Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i TBS „Nowy Dom” oferta PGE Obrót S.A (ok. 68,4 mln zł) była aż o ok. 23 mln zł niższa od założonego budżetu, podobnie jak w zadaniu nr 2.

Te dotyczyło zakupu energii do oświetlania dróg, chodników, przejść podziemnych, tuneli, iluminacji przez Zarząd Dróg i Mostów w Lublinie, który był gotów wydać ponad 93 mln zł, a oferta PGE Obrót opiewa na 67,8 mln zł. Mimo znacznego zwiększenia budżetu na zakup energii, w zaplanowanym budżecie nie zmieścił się lubelski MPWiK, który w ramach zadania 3, chciał zapłacić za dostawę prądu przez dwa kolejne lata ok. 35,67 mln zł, a najtańsza oferta PGE Obrót wynosi ponad 37,7 mln zł. W założonym limicie nie zmieściły się również komendy straży pożarnej, które wspólnie przeznaczyły na zakup prądu przez dwa lata niewiele ponad 404 tys. zł a najtańszy w przetargu Green S.A. z Wrocławia życzy sobie za to ponad dwa razy więcej.

Analizując przetargowe oferty lubelski Ratusz wylicza, że rachunki za prąd dla miasta i jego instytucji w porównaniu do ubiegłego roku, od lipca wzrosną mniej więcej dwukrotnie, a w przypadku MPK ponad trzykrotne. Włodarze zapewniają, że jak mogą, będą ograniczać przerzucenie kosztów tego na mieszkańców, szukając oszczędności, ale takie podwyżki, jak ceny biletów komunikacji są nieuniknione.

Jak wylicza zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju, Artur Szymczyk, biorąc pod uwagę obecne ceny energii i paliw, bilety komunikacji miejskiej powinny podrożeć co najmniej dwukrotnie, ale miasto nie wyobraża sobie obciążenia mieszkańców taką podwyżką i by ją zrekompensować będzie szukało oszczędności.

Na razie stawia jednak na najbliższą sesję projekt podwyżki cen biletów autobusowych z jednoczesną deklaracją, że na razie podwyżek innych stawek miejskich wejściówek nie planuje. Te wydają się być jednak tylko kwestią czasu…. ZM

Jak podrożeją bilety?

15-minutowy z 2,80 zł na 3 zł
40-minutowy z 3,60 zł na 4,00 zł
90-minutowy z 4,40 zł na 4,80 zł
Jednoprzejazdowy z 4,20 zł na 4,60 zł
Dobowy z 12 zł na 13,20 zł
Pojawić miałby się bilet 6-godzinny za 8,20 zł
Podwyżka dotyczyłaby również biletów okresowych i stawek w taryfie przystankowej

News will be here