W tym tygodniu do Komendy Miejskiej Policji w Chełmie zgłosiła się 61-letnia mieszkanka miasta, której konto na Facebooku zostało przejęte przez nieznanego sprawcę. Złodziej uzyskał dostęp nie tylko do jej profilu, ale także do komunikatora Messenger, z którego natychmiast zaczął rozsyłać wiadomości do jej bliskich z prośbą o pilną pomoc finansową.
Oszust podszył się pod kobietę i napisał do jej córki oraz siostry. W wiadomościach pojawiła się prośba o opłacenie paczki za pomocą kodu BLIK. Tego typu metoda jest dobrze znana policji – cyberprzestępcy często wykorzystują zaufanie między członkami rodziny lub znajomymi, aby wyłudzić pieniądze.
Na szczęście w tym przypadku kobiety, do których wysłano wiadomości, zachowały czujność i nie dały się nabrać. Podejrzewając oszustwo, natychmiast skontaktowały się ze sobą telefonicznie, potwierdzając, że 61-latka nie prosiła ich o żadną pomoc finansową. Kobieta zgłosiła sprawę na policję, a funkcjonariusze prowadzą obecnie postępowanie w celu ustalenia sprawcy.
Policja apeluje o ostrożność w sieci i przypomina, że w przypadku nietypowych próśb o pieniądze – nawet od bliskich – warto najpierw zweryfikować sytuację, najlepiej dzwoniąc bezpośrednio do nadawcy wiadomości. W razie podejrzenia oszustwa należy niezwłocznie powiadomić odpowiednie służby. (p)