Poczta w transformacji. Gminy dostały pisma

Na Poczcie szykują się zwolnienia i zmiana w większości gmin urzędów pocztowych na placówki pocztowe

Poczta Polska wprowadza plan restrukturyzacji i zmian w swoich placówkach. Wójtowie z chełmskich gmin dostali już informacje na ten temat. Mieszkańcy pytają czy oznacza to likwidację wiejskich placówek i zwolnienia?

Poczta Polska rozpoczęła proces transformacji i nie ukrywa, że ma to związek z rosnącym spadkiem zapotrzebowania na tradycyjne usługi operatora. Zmiany mają objąć placówki pocztowe we wsiach, dlatego informacja o tym dotarła już do wójtów tych gmin, w których funkcjonują placówki. „Mając na uwadze powyższe uprzejmie informuję, iż planowane w odniesieniu do placówki pocztowej w miejscowości Siedliszcze zmiany o charakterze wyłącznie organizacyjnym (wewnętrznym), które nie będą miały wpływu na katalog usług, jakość świadczenia jak również proces obsługi klientów” – wyjaśnia Poczta Polska w piśmie, które przesłała do władz miasteczka. PP zapewnia także, że spółka „jako operator wyznaczony, mający obowiązek zapewnienia odpowiedniej, zgodnej z przepisami powszechnymi w tym zakresie, dostępności do usług powszechnych, nie planuje likwidacji placówki w Siedliszczu”.

Przed likwidacją placówki pocztowej chroni Siedliszcze odzyskanie praw miejskich. Poczta ma obowiązek utrzymania takiego punktu w każdym mieście. – M.in. dlatego staraliśmy się o prawa miejskie – przyznaje Tomasz Szczepaniak, sekretarz gminy i radny powiatu chełmskiego.

Za poprzedniej władzy placówkę w Siedliszczu Poczta chciała zamienić na punkt pocztowy, ale udało się temu zapobiec m.in. dzięki wsparciu Jerzego Kwiatkowskiego, wicestarosty z PiS.

Pisma dostały także inne chełmskie gminy, które jednak praw miejskich nie mają. – Treść jest podobna, mamy zapewnienie, że placówka zostaje w naszej gminie a zmiany mają dotyczyć organizacji wewnętrznej – mówi Wojciech Sawa, wójt Dorohuska. PP ma w Dorohusku, podobnie jak w Siedliszczu, własne lokale i nie ma informacji by chciała się ich pozbyć. Jak planowaną transformację tłumaczy centrala Poczty Polskiej?

– Poczta Polska nie ma w planach likwidacji placówek, również w powiecie chełmskim. W ramach wprowadzanego przez Spółkę Planu Transformacji realizowana jest standaryzacja placówek pocztowych oraz zmiany organizacyjne mające charakter wyłącznie wewnętrzny, które nie mają wpływu na dostępność do usług pocztowych, jak również katalog oferowanych usług. Mieszkańcy, tak jak dotychczas, mają możliwość korzystania ze wszystkich usług w stacjonarnych placówkach pocztowych.

Jako operator wyznaczony Poczta ma obowiązek utrzymania wymaganego wskaźnika dostępności do usług powszechnych, w tym odpowiedniej liczby czynnych placówek pocztowych i doręczania korespondencji wszystkim mieszkańcom na terenie całego kraju. Dlatego Spółka podejmuje działania w celu koncentracji służby doręczeń do placówek zlokalizowanych w większych ośrodkach miejskich. Pozwala to na osiągnięcie korzyści w zakresie organizacji pracy – np. przez opracowywanie harmonogramu pracy dla większej grupy pracowników czy zmianę systemu czasu pracy, co ułatwia zachowanie ciągłości pracy placówek w przypadku kumulacji zwolnień lekarskich i urlopów oraz wpływa na poprawę w zakresie skuteczności doręczania przesyłek – wyjaśnia biuro prasowe operatora.

Ale dodaje, że częścią planu transformacji jest Program Dobrowolnych Odejść, który ma służyć dostosowaniu Poczty do wymogów rynkowych i przekształcenie jej w nowoczesną firmę kuriersko-cyfrowo-finansową. Propozycję odejść dostanie ponad 9 tysięcy pracowników spółki. Do końca roku ofertę dostało 900 osób, z których 649 podpisało porozumienie. Poczta nie chce zdradzać ile osób z naszego terenu rozstanie się z pracą. Tłumaczy, że to „wewnętrzne informacje organizacyjne”. Pracownikom proponuje, poza odprawa, m.in. rekompensatę równowartości dziewięciu pensji.

– Realizowany przez Pocztę Polską Plan Transformacji jest konieczny, aby odbudować rynkową pozycję jednej z najstarszych w Polsce firm, pełniącej rolę i misję operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej. Z usług Poczty korzysta ponad 90 proc. Polaków. Poczta pomimo trudnej sytuacji cieszy się bardzo wysokim zaufaniem obywateli, a jej pracownicy – zwłaszcza listonosze – pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych – informuje Biuro Prasowe PP. (reb)