Umowa na budowę megadworca jeszcze w tym roku

Za niecałe dwa lata Lublin będzie mógł się pochwalić najnowocześniejszym w kraju dworcem metropolitalnym

Jeszcze w tym roku miasto zamierza podpisać z warszawskim Budimexem warty 231,5 mln złotych kontrakt na budowę autobusowego dworca metropolitalnego między ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową, w rejonie dworca kolejowego. Na razie trwa kontrola prowadzona przez Urząd Zamówień Publicznych. – To standardowa procedura w przypadku inwestycji współfinansowanych z funduszy europejskich – tłumaczą miejscy urzędnicy.

Przetarg na budowę dworca metropolitalnego miasto rozstrzygnęło pod koniec października. Na wykonanie inwestycji urzędnicy chcieli maksymalnie wydać ok. 226,5 mln złotych. Do Zarządu Dróg i Mostów wpłynęło sześć ofert – wszystkie przekraczały tę kwotę. Ratusz dołożył jednak brakujące pieniądze. Najmniej, bo ok. 231,5 mln złotych, zaproponował, warszawski Budimex i właśnie ta firma zwyciężyła. – Po przeprowadzeniu kontroli przez Urząd Zamówień Publicznych, będziemy mogli podpisać umowę – zapowiedział wówczas prezydent Krzysztof Żuk.

Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza poinformowała nas w ubiegłym tygodniu, że kontrola już trwa, a umowa z Budimexem powinna zostać podpisana jeszcze w tym roku. – Kontrola to standardowa procedura w przypadku inwestycji współfinansowanych z funduszy europejskich. Zazwyczaj trwa od 2 do 3 tygodni. Po jej zakończeniu możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą. Zakładamy, że nastąpi to jeszcze w tym roku – zapowiada J. Góźdź.

Autobusowy dworzec metropolitalny stanie między ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową, w rejonie dworca kolejowego. Będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. Dla komunikacji zamiejskiej przewidziano 43 stanowiska. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19,4 tys. m2. Dworzec ma się wyróżniać „zastosowaniem rozwiązań podyktowanych troską o środowisko”. W planie jest np. użycie gruntowych pomp ciepła, które dostarczą energię potrzebną do ogrzania budynku. Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte będą panelami fotowoltaicznymi, które zapewnią „samowystarczalność energetyczną” budynku. Na dachu dworca planowane są nasadzenia zieleni. Z kolei system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę m.in. do podlewania roślin.

Nowy wygląd będzie mieć plac Dworcowy. Po całkowitym usunięciu ruchu samochodów stanie się ozdobnym deptakiem połączonym z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przed dworcem PKP pojawią się zatoki z miejscami typu Kiss&Ride (do krótkiego postoju). Przedłużeniem Placu Dworcowego będzie ul. 1 Maja. Pojawią się tam m.in. nowe drzewa i krzewy, miejsca parkingowe czy stojaki rowerowe. W planie jest też rozbudowa ul. Krochmalnej.

Zmodernizowane zostaną również ulice: Młyńska, Pocztowa i Gazowa. Zaplanowano też budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ‘80 do ul. Dworcowej oraz wykonanie łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego. Budowa ma się zakończyć w wakacje 2022 roku. Całkowita wartość projektu wyniesie około 300 milionów złotych (w planie są również inne zadania), z czego ponad 173 miliony będą pochodzić ze środków unijnych. Grzegorz Rekiel

News will be here