W pół godziny z Chełma do Lublina

Wszystko wskazuje na to, że za niespełna pięć lat z Chełma na obrzeża Lublina pojedziemy trasą ekspresową. Pokonanie około 60-kilometrowego odcinka, jadąc zgodnie z przepisami, zajmie 30-35 minut. Na ukończeniu jest koncepcja programowa budowy S12 Piaski – Dorohusk, podzielonej na trzy odcinki. W bieżącym roku ma być ogłoszony przetarg na wyłonienie firm, które wybudują całą trasę. Jej przebieg został już zatwierdzony, a zmianie mogą jedynie ulec rozwiązania usprawniające obsługę lokalnego ruchu.

Od lat chełmianie marzą o w miarę sprawnym i bezpiecznym podróżowaniu do Lublina. Obecna droga krajowa nr 12, przynajmniej na odcinku z Chełma do Piask, nie daje poczucia bezpieczeństwa. Nie ma tygodnia, żeby na ponad 40-kilometrowej trasie nie doszło do wypadku, często ze skutkiem śmiertelnym. Za pięć lat ma się to jednak zmienić. Lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad szykuje się do wielkiej inwestycji, budowy trasy S12 Piaski – Dorohusk. Po jej wykonaniu z Chełma na obrzeża Lublina dotrzemy w przeciągu pół godziny. Ekspresówka i północna obwodnica miasta, która ma być jednocześnie budowana, skrócą dojazd do stolicy województwa o przynajmniej 20 minut.

Prace przygotowawcze związane z budową S12 Piaski – Dorohusk powoli dobiegają końca. Trwa przygotowanie koncepcji programowej. Przebieg ekspresówki został już zatwierdzony i nie podlega żadnym zmianom. Każdy może go zobaczyć w Internecie. Projektanci mogą jedynie dokonać korekt jeśli chodzi o usprawnienie lokalnego ruchu. Właściciele działek, obok których będzie przebiegała trasa ekspresowa, mogą jeszcze zgłaszać do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie swoje uwagi. Chodzi głównie o drogi dojazdowe do pól i nieruchomości, czy umiejscowienie zjazdów z dróg serwisowych.

Cała trasa S12 została podzielona na trzy odcinki. Pierwszy z Piask do węzła Dorohucza, który skrzyżuje się z obecną drogą wojewódzką z Cycowa do Fajsławic, ma liczyć ponad 13,5 km. Drugi od węzła Dorohucza do węzła Chełm Zachód, czyli do Tytusina, gdzie swój bieg rozpocznie północna obwodnica Chełma, ma mieć długość 21,27 km. Ostatni, od węzła Chełm Wschód, który ma być ulokowany nieopodal skrzyżowania dzisiejszej „Dwunastki” z drogą powiatową w kierunku Srebrzyszcza, do węzła Dorohuska jest najdłuższy i ma liczyć prawie 23 km.

W ramach budowy S12 ma powstać dwujezdniowa droga wraz z węzłami. Planowana jest przebudowa dróg poprzecznych i budowy dróg obsługujących przyległe do inwestycji tereny. Cała trasa ma przebiegać przez następujące gminy: Piaski i Trawniki w powiecie świdnickim oraz Siedliszcze, gm. Chełm, Kamień i Dorohusk w powiecie chełmskim. Co istotne trasa S12 nie będzie przebiegała po obecnym śladzie krajowej „Dwunastki”, a jedynie „przetnie” ją w kilku miejscach. To oznacza, że w trakcie budowy, kierowcy napotkają na mniej utrudnień.

Pierwszy odcinek rozpocznie się przy zakończeniu obwodnicy Piask. Nowa trasa będzie biegła od północnej strony obecnej „Dwunastki”, a w miejscowości Stróża przejdzie na jej południową część. Kolejny odcinek, od Dorohuczy dalej będzie biegł po południowej stronie obecnie DK12 i dopiero w pobliżu obecnego skrzyżowania w Chojnie Nowym z drogą w kierunku Wojciechowa przesunie się na północną część „Dwunastki”. W tym miejscu nad trasą ekspresową powstanie pierwszym na drugim odcinku S12 wiadukt. Kolejny, kilka kilometrów dalej, połączy wsie Chojno Nowe Pierwsze i Chojno Nowe Drugie, a dwa następne – Chojno Stare z miejscowością Kanie w gm. Rejowiec Fabryczny oraz Anusin ze Stasinem Dolnym. Wiadukt został również zaplanowany na drodze wojewódzkiej z Siedliszcza w kierunku obecnej DK 12. Połączenie z ekspresówką będą mieli mieszkańcy Pawłowa, Rejowca Fabrycznego, Rejowca i okolicznych wsi. Nieopodal obecnego skrzyżowania „Dwunastki” z drogą wojewódzką w Maryninie powstanie węzeł Siedliszcze. Do końca drugiego odcinka ekspresówki, czyli do Tytusina, zostaną wybudowane jeszcze trzy wiadukty: w Kamionce, Bezku i Jankowicach. Właśnie w Tytusinie S12 przetnie obecną drogę krajową i tu swój bieg rozpocznie północna obwodnica Chełma, która zakończy się na węźle Chełm Wschód, zlokalizowanym w Srebrzyszczu.

Do Dorohuska trasa ekspresowa będzie przebiegała po południowej stronie obecnej „Dwunastki”, w dużej części po terenie gminy Kamień przez: Ignatów, Ignatów Kol., Rudolfin, Pławanice, Majdan Pławanicki i prowadziła przez tereny rolnicze. S12 górą przetnie obecną drogę powiatową Olenówka – Kol. Kamień, z kolei nad drogą łączącą wsie Brzeźno i Antonin został zaprojektowany wiadukt. Podobne rozwiązanie zastosowano jeszcze w sześciu innych miejscach, na drogach z Pławanic do Majdanu Pławanickiego, z Kroczyna do Czerniejowa, z Kroczyna do Brzeźna, ze Stefanowa do Husynnego, z Teosina do Barbarówki oraz z Teosina do Dorohuska. Węzeł Dorohusk natomiast zaplanowano nieopodal wsi Okopy. Ekspresówka zakończy się przed przejściem granicznym.

W br. lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad chce ogłosić i rozstrzygnąć przetarg na budowę wszystkich trzech odcinków. Ekspresówka ma być realizowana metodą „projektuj i buduj”. Około dwóch lat potrwają prace związane z przygotowaniem pełnej dokumentacji technicznej, zakończonej uzyskaniem zezwolenia na prowadzenie inwestycji drogowej. Sama budowa ma ruszyć w drugiej połowie 2023 roku i zakończyć się jesienią 2025 roku. W tym samym czasie ma być budowana północna obwodnica Chełma. (s)