Oszuści internetowi stosują coraz bardziej wyrafinowane metody wyłudzania pieniędzy. Przekonała się o tym mieszkanka powiatu włodawskiego, która w ostatniej chwili zablokowała konto przed utratą środków. Niech jej przypadek będzie przykładem, czego nie robić, gdy dzwonią do nas potencjalni klienci albo pracownicy banku.
Do włodawskiej komendy zgłosiła się 37-latka, która powiadomiła policjantów, że najprawdopodobniej padła ofiarą oszustów. – Funkcjonariusze ustalili, że kobieta na portalu aukcyjnym umieściła ogłoszenie dotyczące wynajmu domku letniskowego – relacjonuje asp. Elwira Tadyniewicz z KPP we Włodawie. – W związku z usługą zgłaszająca otrzymała wiadomość mailową z prośba o zalogowanie się do popularnej platformy przekazów pieniężnych w celu potwierdzenia danych dotyczących transakcji za rzekomy wynajem lokalu. 37-latka zalogowała się na wskazanej platformie, na której po przejściu pozytywnej weryfikacji danych otrzymała wiadomość o zablokowaniu środków na kwotę 900 złotych, choć w rzeczywistości wynajem miał kosztować mniej. Następnie do zgłaszającej zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku, który poinformował, że ktoś próbował ja oszukać dlatego przelew został zablokowany. Rzekomy pracownik polecił zainstalować na telefonie aplikację, która miała posłużyć jako bufor bezpieczeństwa przed potencjalnymi oszustami. Kiedy zgłaszająca wykonała polecenie, została przełączona do działu technicznego. Wtedy inny pracownik poprosił ją, aby w edytorze wiadomości sms wpisała pełne dane do swojej aplikacji bankowej w celu sprawdzenia zabezpieczeń aplikacji. Kiedy zgłaszająca to wykonała, pracownik rozłączył się. Po pewnym czasie kobieta otrzymała wiadomość z aplikacji bankowej o poprawnym zalogowaniu się do konta bankowego, czego w rzeczywistości nie wykonała i to właśnie wzbudziło w niej niepokój i podejrzenie, że mogła paść ofiarą oszustów. Skontaktowała się więc z infolinią banku, aby zablokować kartę oraz zgłosiła sprawę Policji. Na szczęście kobieta w porę zorientowała się, że mogła paść ofiarą oszustów. W dalszym ciągu apelujemy, aby zachować czujność. Uważajmy na wszelkie wiadomości przesyłane do nas z nieznanych źródeł. Nie instalujmy na swoim urządzeniach aplikacji przesyłanych nam przez osoby, których nie znamy. Niestety oszuści często podszywają się pod pracowników banków, w ten sposób usypiając naszą czujność, i uzyskują pełny dostęp do bankowości elektronicznej. Apelujemy, aby dbać i chronić swoje hasła dostępowe. (bm)