Choć odpowiedź była ekspresowa, to świdniccy rowerzyści dotąd nie doczekali się spełnienia wszystkich złożonych przez miasto obietnic, a minęło już kilka miesięcy. Ratusz odpowiada, że część już zrealizował, a pozostałe są właśnie w trakcie załatwiania.
Chodzi o złożone do magistratu jeszcze w lipcu ubiegłego roku przez Stowarzyszenie Świdnik Miasto Dla Rowerów wnioski o usunięcie kilku usterek w miejskiej infrastrukturze rowerowej i wprowadzenie rozwiązań, które ułatwią życie rowerzystom i poprawią ich bezpieczeństwo. Cykliści prosili m.in. o prawidłowe oznakowanie infrastruktury rowerowej pomiędzy ulicami Akacjową a Głogową, gdzie znaki poziome sugerowały, że ruch rowerowy powinien odbywać się po przydrożnych polach zamiast drogą przeznaczą dla rowerzystów.
Postulowali wprowadzenie kontraruchu na ulicach Skarżyńskiego i Słowackiego oraz czasowego zakazu ruchu aut na ulicy Targowej, by w godzinach handlowego szczytu, kierowcy nie przeciskali się między przechodniami. Rowerzyści wskazywali również na potrzebę uzupełnienia braków w oznakowaniu pionowym na ul. Kopernika między Szkołą Podstawową nr 3 a Gimnazjum nr 1 i konieczność pilnej wymiany kratki deszczowej na przejeździe rowerowym na ul. Wyszyńskiego, bo obecnie zainstalowana ma otwory ułożone równolegle do toru jazdy i jeśli rowerzysta wpadnie w nie kołem może dojść do wypadku.
Urząd w ciągu zaledwie kilku dni odpowiedział rowerzystom, że już zobowiązał wykonawcę do wyfrezowania błędnie wykonanego oznakowania poziomego pomiędzy Akacjową a Głogową, zlecił wymianę niebezpiecznej kratki deszczowej i uzupełnienie brakującego oznakowana pionowego. W przypadku ulicy Targowej przypomniał, że już obowiązuje tam czasowy zakaz wjazdu samochodów i jeśli kierowcy go nie respektują, to łamią przepisy a wprowadzenie kontraruchu na ulicy Skarżyńskiego planowane jest jesienią po opracowaniu i zatwierdzeniu zmiany stałej organizacji ruchu. Niewykluczone, że takie rozwiązanie zastosowane zostanie również na ul. Słowackiego.
– Reakcja urzędników była ekspresowa i można powiedzieć, że satysfakcjonująca – chwalili wówczas urzędników członkowie stowarzyszenie ŚMDR, dodając, że mają nadzieję, że to nie tylko przedwyborcze gesty, ale stała zmiana w podejściu magistratu do problemu rowerzystów.
Teraz twierdzą, że się zawiedli, bo część urzędniczych obietnic dotąd nie doczekała się realizacji.
– Co mogliśmy, zrobiliśmy od razu, a na ulicy Skarżyńskiego został wprowadzony kontraruch. Niektóre zastrzeżenia rowerzystów nie potwierdziły się, a inne są właśnie w tym momencie realizowane – wyjaśnia Karol Łukasik, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Świdnik. – Na ścieżce rowerowej między osiedlami Brzeziny I i II właśnie została przeprowadzona wizja lokalna i błędne oznakowanie poziome zostanie niebawem usunięte. Przy ul. Kopernika zdaniem policji oznakowanie jest prawidłowe i nie wymaga uzupełnień, a wymiana kratki też jest w trakcie załatwiania.
– Tyle, że o zleceniu wymiany kratki i poprawieniu oznakowania między ul. Akacjową i Głogową urząd informował nas w odpowiedzi na nasze pismo w lecie ubiegłego roku. Czy naprawdę potrzeba 9 miesięcy, żeby rozwiązać problem z poprawą oznakowania czy kratką deszczową – wytyka Maciej Lubaś ze Stowarzyszenia Świdnik Miasto Dla Rowerów. JN