Chełm ma budżet na 2024 rok. Ponad 300 mln zł na inwestycje

Chełmscy radni przyjęli budżet na 2024 r. Deficyt wyniesie 57,6 mln zł, na inwestycje przeznaczono ponad 300 mln zł i jeśli dojdą do skutku miasto zmieni się w plac budowy, ale wśród większości radnych nie widać entuzjazmu. Za to na sesji mecenas musiał rozwiewać wątpliwości, czy zwykła większość głosów wystarczy do przyjęcia uchwały budżetowej.

Budżet na 2024 r. Rada Miasta Chełm przyjęła 28 grudnia 2023 r. Zawarte w nim kwoty dochodów, wydatków i deficytu różniły się od tych z projektu budżetu podpisanego przez prezydenta Chełma 15 listopada 2023 r. Było to związane ze zmianami wynikającymi głównie z otrzymanych dotacji z programu „Olimpia” (ponad 20 mln zł na sportowe hale przyszkolne). Dochody miasta w 2024 r. mają wynieść 689 921 553,49 zł, wydatki 747 545 904,43 zł, w tym wydatki majątkowe 322 903 808,45 zł. Jakub Banaszek, prezydent Chełma oznajmił na swoim fejsbukowym profilu, że to rekordowy budżet w historii naszego miasta, a w 2024 r. na inwestycje przeznaczonych ma być łącznie około 350 mln zł. Budżet nie przewiduje podnoszenia podatków. Zaplanowano deficyt w wysokości 57 624 350,94 zł (w projekcie budżetu z listopada zakładano 24,7 mln zł deficytu), ale w ratuszu mają się postarać, aby nie emitować obligacji (w 2023 r. też obyło się bez tego).

W 2024 r. nie przewidziano podwyżek podatków. Projekt budżetu na 2024 r. otrzymał pozytywne opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej, Organizacji Międzyzakładowej NSZZ „Solidarność”, Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Miasta Chełma, Rady Sportu przy Prezydencie Miasta Chełm oraz następujących rad osiedli: Cementownia, Działki, Kościuszki, Rejowiecka, XXX-lecia. Z kolei negatywne opinie do projektu budżetu wydały rady osiedli: Dyrekcja Górna, Słoneczne oraz Śródmieście. Rada osiedla Zachód nie wyraziła opinii do projektu budżetu, bo na zebraniu zjawiły się tylko dwie osoby. Podobnie było w przypadku rady osiedla Dyrekcja Dolna, ale tu pozytywną opinię wyraził sam przewodniczący rady osiedlowej.

Na komisji budżetu i rozwoju gospodarczego (poprzedzającą sesję) dyskusję nad budżetem na 2024 r. zdominował temat podwyżek wynagrodzeń dla pracowników jednostek podległych miastu, tj. Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie, instytucji kultury i placówek oświatowych. Temat podjęli m.in. radni Piotr Malinowski, Edyta Rożek, Marek Sikora. Radna Rożek zapytała m.in. o to, czy budżet miasta obejmuje 30-procentowe podwyżki „dla oświaty”. Dorota Cieślik, wiceprezydent Chełma, odpowiedziała, że takiego zabezpieczenia w budżecie nie ma, bo to zależy od tego, jaka będzie ostateczna wielkość podwyżki i jej uzupełnienie od państwa. Komisje rady miasta pozytywnie zaopiniowały projekt budżetu na 2024 r., ale żaden z radnych nie wygłaszał na ten temat peanów, ani też nie było gorących dyskusji. Tak samo było na sesji. Do dyskusji nad projektem budżetu na 2024 r. zgłosił się jedynie radny Mirosław Czech, który zapytał o to, na co konkretnie przeznaczone ma być 2 mln zł zapisane na obwodnicę południową.

– Środki na obwodnicę południową w 2024 roku i następnym roku będą przeznaczone na opracowanie dokumentacji – studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej tej inwestycji – oznajmił Radosław Wnuk, dyrektor Departamentu Architektury, Geodezji i Inwestycji UM Chełm.

Za przyjęciem budżetu głosowało 9 radnych (Longin Bożeński, Mirosław Czech, Elżbieta Ćwir, Adam Kister, Mariusz Kowalczuk, Piotr Krawczuk-Vel-Walczuk, Joanna Lis, Irena Machowicz, Piotr Malinowski), kolejnych 9 wstrzymało się od głosu (Maciej Baranowski, Agata Fisz, Dariusz Grabczuk, Piotr Jabłoński, Katarzyna Janicka, Stanisław Mościcki, Tomasz Otkała, Edyta Rożek, Marek Sikora). Głosów przeciwnych nie było, za to pojawiły się wątpliwości wśród radnych odnośnie tego, czy budżet należy uchwalić zwykłą czy bezwzględną większością głosów.

– Pojawiły się pytania związane z większością wymaganą do uchwały budżetowej w sytuacji, gdy zawiera ona pewne uregulowania związane między innymi z kredytami – oznajmił Piotr Kowalewski, radca prawny UM Chełm. – Każda uchwała budżetowa zgodnie z artykułem 212 ustawy o finansach publicznych zawiera fakultatywnie między innymi limity kredytów, pożyczek, a także dotyczące emisji obligacji. Sam budżet nie powoduje, że gmina emituje obligacje czy zaciąga kredyt albo pożyczkę. W sytuacji, gdy podejmujecie państwo uchwałę o zaciągnięciu kredytu, pożyczki czy też emisji obligacji, to wtedy rzeczywiście jest bezwzględna większość głosów. Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśniała już takie wątpliwości, gdy za uchwałą budżetową zagłosowało 6 radnych, a ośmiu wstrzymało się od głosu. RIO stwierdziła, że taka uchwała jest ważna, że uchwała w sprawie budżetu podejmowana jest zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, w obecności przynajmniej połowy składu. W związku z powyższym jest to wystarczająca większość dla przyjęcia uchwały budżetowej.

Radni przyjęli te wyjaśnienia, choć radca prawny raz jeszcze musiał ich zapewnić, że dzwoniono w tej sprawie do RIO i zwykła większość wystarczy. Na zakończenie sesji jeden z chełmian zapowiedział, że zamierza zaskarżyć m.in. uchwałę budżetową miasta. (mo)

Lista zaplanowanych inwestycji:

Środki na opracowanie dokumentacji budowy Południowej Obwodnicy Chełma (umowa podpisana); budowa oraz modernizacja infrastruktury umożliwiającej stworzenie warunków obsługi i rozwoju terminala intermodalnego z przebudową następujących ulic: Włodawska, Zawadówka, Hrubieszowska, Szpitalna, Ceramiczna, Lubelska, al. Armii Krajowej, al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego, budowa nowego wiaduktu, uzbrojenie terenów inwestycyjnych (umowa podpisana); przebudowa dróg: ul. Mościckiego, Litewska, Starościńska, Słowackiego (środki pozyskane); przebudowa dróg na osiedlu Zachód (kontynuacja); przebudowa dróg gminnych – ul. Piaskowa, ul. Marii Curie Skłodowskiej, ul. Kossaka – (umowa podpisana); budowa drogi dla pieszych, drogi dla rowerów, przejść dla pieszych oraz peronów przystankowych ul. Synów Pułku – (przed podpisaniem umowy); przebudowa ulic Wolwinów, Kosynierów, Gajowej – (przetarg ogłoszony); kompleksowa modernizacja części ulic w Chełmie: Piwnej, Łącznej, parkingów przy cmentarzu komunalnym, parkingów przy ulicy Szkolnej i Lubelskiej (środki pozyskane, przygotowania do przetargu); zielony transport miejski – autobusy wodorowe; modernizacja ulic: Kilińskiego, Grunwaldzka, Krańcowa (środki pozyskane); modernizacja budynku na HUB Technologiczny (środki pozyskane); kontynuacja budowy boisk sportowych (SP 8, SP 5, I LO); rewitalizacja: miejskich skwerów, młyna Michalenki, budynku na Brzozowej, Ogródka Jordanowskiego, USC; Budowa nowych placów Zabaw, boisk i kortów tenisowych (przed podpisaniem umowy); budowa monitoringu miejskiego (pozyskane środki); Rewitalizacja dróg odchodzących od Starego Miasta (środki pozyskane); Budowa Stadionu Lekkoatletycznego (kontynuacja); budowa przyszkolnych hal (środki pozyskane); wymiana miejskiego oświetlenia (środki pozyskane); Rewitalizacja miejskich zabytków (środki pozyskane); budowa bloków komunalnych; remont Urzędu Miasta Chełm (środki pozyskane); Lubelskie Centrum Piłki Nożnej.

News will be here