Moc chętnych do budowy S17

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty na zaprojektowanie i budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S17 Piaski – Łopiennik Górny, Krasnystaw – Izbica oraz Izbica – Stary Zamość. Chętnych nie brakuje. Realizacją każdego z kontraktów zainteresowanych jest ponad 10 firm.

GDDKiA przetargi ogłosiła jeszcze pod koniec 2022 roku. – Zainteresowanie każdym z postępowań było bardzo duże. W sumie wpłynęło do nas ponad 3,5 tys. pytań od potencjalnych wykonawców, a na każde trzeba było udzielić odpowiedzi – mówi Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Ostatecznie na złożenie ofert na każdy z odcinków zdecydowało się od 11 do 12 wykonawców. Teraz komisje przetargowe przystępują do analizy ofert, co zajmie co najmniej kilka tygodni.

Na zaprojektowanie i budowę odcinka Piaski – Łopiennik Górny wpłynęło 11 ofert. Najniższa opiewa na 653,3 mln zł, a najwyższa aż na 1 miliard 93 mln zł. Budżet GDDKiA na realizację tego odcinka S17 wynosi 788,6 mln zł, więc z rozstrzygnięciem przetargu nie powinno być problemu.

Dwanaście firm zainteresowanych jest wykonaniem odcinka Krasnystaw – Izbica. Cena najtańszej oferty to 837,9 mln zł, a najdroższej 1 miliard 355 mln zł, przy budżecie wynoszącym 1 miliard 140 mln zł.

Problem może być z trzecim odcinkiem Izbica – Stary Zamość. Co prawda tu też wpłynęło aż 12 ofert z cenami od 503,9 do 800,9 mln zł, ale nawet ta najniższa przekracza kosztorys o ponad 80 mln zł.

Podpisanie umów na realizacje inwestycji planowane jest w drugiej połowie tego roku. Na ich realizację wykonawcy będą mieli 41 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych.

– W ramach tych zadań wybudujemy dwujezdniową drogę ekspresową, obiekty inżynieryjne, odwodnienie i oświetlenie drogi. Zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne, a także zbudowane zostaną przejścia dla zwierząt. Wykonany zostanie też system zarządzania ruchem – wylicza rzecznik Minkiewicz.

Odcinek Piaski – Łopiennik Górny, o długości 16,6 km, przebiegać będzie wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17. Rozpocznie się na węźle Piaski Wschód, który zostanie przebudowany (droga S17 będzie się tutaj łączyć z trasą S12 Piaski – Dorohusk). Inwestycja m.in. obejmuje budowę trzech węzłów drogowych: Piaski Południe, Fajsławice oraz Łopiennik.

Odcinek Krasnystaw – Izbica, o długości 18,8 km, zacznie się w Zakręciu przed Krasnymstawem. Początkowo trasa przebiegać będzie w śladzie obecnej DK17, następnie przekroczy rzekę Żółkiewkę i od zachodniej strony ominie m.in. Latyczów, Dworzyska, Tarnogórę i Izbicę. Przekroczy linię kolejową nr 69 relacji Rejowiec – Hrebenne i zakończy się na przecięciu z obecną DK17 w okolicach Krasnego. Powstaną trzy węzły: Krasnystaw Północ, Krasnystaw Południe oraz Izbica. Planowana jest też budowa w Ostrzycy (gmina Izbica) miejsc obsługi podróżnych oraz obwodu utrzymania drogi ekspresowej w okolicach Krasnegostawu.

– Odcinek od Izbicy do węzła Zamość Sitaniec będzie liczył niespełna 10 km. Pobiegnie nowym śladem, głównie wzdłuż obecnej DK17. Ominie od zachodniej strony miejscowość Podkrasne oraz Chomęciska Małe. W ramach tego zadania powstaną m.in. dwa węzły: Stary Zamość oraz Zamość Sitaniec – mówi rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA. (kg)