Nadbużanka drogą o znaczeniu obronnym?

Ma 164 kilometry długości, łączy cztery przejścia graniczne z Ukrainą i Białorusią. Popularna nadbużanka, mimo tak strategicznego położenia, na wielu odcinkach składa się bardziej z dziur niż z asfaltu. Ale przez kryzys na Wschodzie pojawia się nadzieja na jej kompleksową przebudowę.

Od Marysinia (gm. Ruda-Huta) na północ droga wojewódzka nr 816 jeszcze nie jest w bardzo złym stanie. Za to w gminach Dorohusk czy Dubienka asfalt jest podziurawiony, popękany i jest tyle przełomów, że szybsza jazda grozi uszkodzeniem zawieszenia. I chociaż Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie stara się po kawałku kłaść nowy asfalt, to potrzeby nadal są ogromne. Szansą na zmianę tej sytuacji i kompleksowy remont całej tej arterii jest paradoksalnie kryzys na Białorusi i wojna na Ukrainie.

Szybko dostrzeżono, że droga ma znaczenie strategiczne i w związku z tym powinna być w o wiele lepszym stanie.

– Na początku lutego br. samorząd Województwa Lubelskiego skierował pismo do Ministra Obrony Narodowej z prośbą o rozważenie możliwości zaliczenia drogi wojewódzkiej nr 816 do dróg o znaczeniu obronnym – wyjaśnia Remigiusz Małecki, rzecznik prasowy marszałka lubelskiego. – W piśmie argumentowano, że lokalizacja Województwa Lubelskiego, jako jednostki samorządu terytorialnego, leżącej we wschodniej części kraju i graniczącej z Ukrainą i Białorusią wymusza stałą gotowość, a zarazem wysoką mobilność transportu militarnego.

Z poziomu województwa istotne znaczenie ma spójny i rozwinięty system transportu dróg wojewódzkich. Infrastruktura drogowa stanowi strategiczny element każdego systemu transportowego, w tym systemu obronnego opierającego się o infrastrukturę drogową. Jest kluczowym czynnikiem służącym do bezpiecznego i ekonomicznego przewozu towarów i osób.

Naszym zdaniem droga wojewódzka nr 816 ma istotne znaczenie dla obronności kraju, gdyż podczas pokoju, kryzysu lub wojny może być wykorzystywana do przewozu ludzi i materiałów istotnych dla obronności państwa oraz zobowiązań sojuszniczych. Jednocześnie należy podnieść, że arteria ta w chwili obecnej, ze względu na jej stan techniczny i parametry, nie jest przystosowana do przenoszenia znacznych obciążeń w ruchu towarowym.

Dlatego niezbędna jest jej rozbudowa do parametrów drogi o dopuszczalnym obciążeniu 115 kN/oś. Biorąc powyższe pod uwagę oraz sytuację kryzysową na wschodniej granicy z Białorusią i wojnę na Ukrainie, uważamy że zaliczenie drogi wojewódzkiej nr 816 do dróg o znaczeniu obronnym będzie miało pozytywny wpływ na bezpieczeństwo kraju, jak również gospodarkę regionu oraz transportową mobilność obszaru przygranicznego. Podobną prośbę wystosowaliśmy także do Ministra Infrastruktury oraz wojewody lubelskiego. Na razie do urzędu marszałkowskiego nie wpłynęły jeszcze żadne odpowiedzi – dodaje Małecki. (bm)

2 KOMENTARZE

  1. Zdjęcie zrobione w Rudce,w ub. roku położony nowy dywanik od Uhruska i kończy się spory kawałek przed początkiem Marysina. Od Hniszowa do początku Świerż PORAŻKA dziury, wyrwy, łata na łacie asfaltu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here