Szybsze odprawy celne, mniejsze zatory na drodze krajowej nr 12 oraz sprawniejsza obsługa kierowców i podróżnych – to wszystko umożliwi nowy Terminal Samochodowy przy przejściu granicznym z Ukrainą. W Okopach odbyło się spotkanie w sprawie opracowania dokumentacji projektowej dla tej inwestycji.
Budowa Terminala Samochodowego to strategiczna inwestycja, która usprawni ruch samochodów ciężarowych na granicy polsko-ukraińskiej, zwiększy przepustowość i skróci czas oczekiwania podróżnych. Terminal wpłynie również na zwiększenie obrotu gospodarczego i przepływu towarów pomiędzy Polską i Unią Europejską, a Ukrainą – tak o inwestycji mówi Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych w Chełmie.
Na początku października na drogowym przejściu granicznym w Dorohusku, odbyło się spotkanie poświęcone opracowaniu dokumentacji projektowej budowy Terminala. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele MSWiA w Warszawie, Wojewody Lubelskiego, wójt gminy Dorohusk, Wojciech Sawa, przedstawiciele służb granicznych, GDDKiA Oddział w Lublinie oraz firmy HIGHWAY Sp. z o.o., opracowującej dokumentację projektową.
– Nowy terminal w Okopach będzie miejscem odpraw i kontroli celno-skarbowej samochodów ciężarowych. Dzięki temu główne przejście graniczne w Dorohusku zostanie odciążone i przeznaczone przede wszystkim dla ruchu osobowego i autobusowego. Rozdzielenie potoków ruchu znacząco usprawni proces odpraw, zmniejszy zatory na drodze krajowej nr 12 oraz pozwoli na szybszą i sprawniejszą obsługę kierowców oraz podróżnych. Projekt zakłada dwie płyty odpraw, wyposażone w niemal 900 miejsc postojowych dla ciężarówek, nowoczesne budynki obsługi oraz nowe drogi dojazdowe, łączące terminal z głowicą przejścia – wyjaśnia LZOPG.
Podczas spotkania przedstawiono szczegóły przedsięwzięcia oraz omówiono inwestycje powiązane z budową terminala, a w szczególności budowę drogi ekspresowej S12 na odcinku MOP „Teosin” – Dorohusk oraz założenia przebudowy drogowego przejścia granicznego w Dorohusku, po budowie terminala samochodowego w Okopach.
Dzięki inwestycjom zniknie problem kolejek tirów na krajówce do granicy, bo zwiększy się przepustowość, skróci czas odpraw. Sprawniejsza będzie kontrola towarów i poprawią się warunki pracy służb na granicy.
Budowa terminala to ogromne przedsięwzięcie. Sam koszt opracowania dokumentacji projektowej to ponad 5,5 mln zł. LZOPG połowę pozyskał z unijnych funduszy. (reb)































