Zmęczeni lockdownem

Do 18 kwietnia przedłużono obowiązujące obostrzenia. Dla dotkniętych lockdownem placówek i przedsiębiorstw to fatalne wieści.

7 kwietnia politycy ogłosili wydłużenie obostrzeń do 18 kwietnia. Na tę decyzję miała wpływ rosnąca liczba zajętych łóżek „covidowych” i wykorzystywanych respiratorów (dzień później poraził rekord pod względem liczby zgonów).

– Rozumiemy zmęczenie obostrzeniami, ale pamiętajmy, że na szali leży ludzkie życie. Ono jest najważniejsze – czytamy w komunikacie na stronie gov.pl.

Oznacza to, że salony fryzjerskie i kosmetyczne, siłownie, kluby fitness, baseny, sauny i solaria, wielkopowierzchniowe sklepy meblowe oraz budowlane o powierzchni powyżej 2 000 m kw, a także galerie handlowe (z wyjątkiem m.in.: sklepów spożywczych, aptek i drogerii, salonów prasowych, księgarni) pozostaną zamknięte do 18 kwietnia.

W placówkach handlowych na targu lub poczcie obowiązują limity osób: jedna osoba na 15 m kw – w sklepach do 100 m kw, jedna osoba na 20 m kw – w sklepach powyżej 100 m kw. W kościołach jest limit osób – na 1 osobę musi przypadać 20 m kw. Bez zmian pozostaje obowiązek zakrywania ust i nosa oraz zachowywanie 1,5 m odległości od innych osób. Żłobki i przedszkola są nadal nieczynne (wyjątkiem jest sprawowanie opieki nad dziećmi pracowników medycznych i służb porządkowych, m.in. żołnierzy, funkcjonariuszy policji i straży pożarnej).

Działalność obiektów sportowych jest ograniczona wyłącznie do sportu zawodowego. Wszelkie wydarzenia mogą się odbywać bez udziału publiczności. Uczniowie wszystkich klas szkół podstawowych i ponadpodstawowych, słuchacze placówek kształcenia ustawicznego oraz centrów kształcenia zawodowego uczą się zdalnie. Zamknięte pozostają hotele i obiekty noclegowe (z wyjątkiem m.in. hoteli robotniczych, a także np. dla medyków, kierowców wykonujących transport drogowy czy żołnierzy), a także teatry, kina, muzea i galerie sztuki.

Wirtualnie o sobie przypominają

Pracownicy Chełmskiego Domu Kultury na wieść o przedłożonym lockdownie zamieścili na fejsbukowym ChDK filmiki, aby przybliżyć działalność placówki: „Miejmy nadzieję, że wkrótce wszystko wróci do normy i spotkamy się w Chełmskim Domu Kultury. Postanowiliśmy odwiedzić z kamerą poszczególne pracownie, żeby zachęcić Was do wybrania najciekawszej dla Was formy spędzenia czasu wolnego. Chełmski Dom Kultury, to miejsce, gdzie możecie rozwijać swoje talenty!”.

W Młodzieżowym Domu Kultury w Chełmie zajęcia odbywają się w formie zdalnej. Placówka również w internecie prezentuje dzieła artystyczne swoich podopiecznych i zachęca m.in. do udziału w projekcie „Gramy, śpiewamy i komponujemy, czyli orkiestra wszystko gra” (w ramach którego uczestnicy mogą przysyłać mailem nagrane przez siebie „rozśpiewane filmy”). O swojej działalności, planach i pozyskanych dotacjach informuje też na swoim fejsbukowym profilu Muzeum Ziemi Chełmskiej.

Z kolei chełmski ratusz zakomunikował ostatnio: „Muzeum Ziemi Chełmskiej, jak i pozostałym tego typu placówkom, pandemiczne okoliczności dają się we znaki. Jednak nasi muzealnicy efektywnie wykorzystują ten czas. Z powodzeniem pozyskują pieniądze m.in. z Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu na remonty, czy przygotowanie projektów edukacyjnych i archeologicznych. Aktywność MZCh została doceniona przez kierującego MKDNiS (chodzi o dyplom od ministra kultury, dziedzictwa narodowego i sportu, które otrzymało ostatnio chełmskie muzeum z okazji 102-lecia działalności).

Cokolwiek zarobić

Placówki kultury w ciągu roku kilka razy były chociaż tymczasowo otwierane dla gości, podopiecznych czy zwiedzających. Inaczej jest w przypadku Chełmskiego Parku Wodnego, który siłą rzeczy od dłuższego czasu musi liczy straty. 7 kwietnia, gdy po raz kolejny przedłużono lockdown m.in. dla tego typu obiektów, chełmski aquapark poinformował, że wychodząc naprzeciw oczekiwaniom turystów planuje przygotować mapę z najciekawszymi miejscami do zwiedzania w Chełmie.

Pracownicy Działu Promocji Chełmskiego Parku Wodnego będą „bezpośrednio zachęcać do skorzystania z atrakcji Chełma – rekreacyjnych, turystycznych, gastronomicznych i noclegowych”. Mapa, na której będzie miejsce na reklamę dla zainteresowanych firm, ma być wydrukowana w nakładzie 30 tysięcy sztuk i kolportowana w sąsiednich powiatach, w tym nad Jeziorem Białym, a także na Rynku Starego Miasta w Zamościu (ma być też stale dostępna w punktach Informacji Turystycznej: w Chełmie, w Zamościu, we Włodawie, w Krasnymstawie, w Hrubieszowie).

Właściciele lokali gastronomicznych i hoteli też są w podbramkowej sytuacji. Zbliża się dla nich najkorzystniejszy czas – sezon przyjęć weselnych, komunijnych i innych uroczystości, które wiosną i latem chętniej się celebruje.

– Najgorsza jest ta niewiedza, kiedy to się skończy, nie można nic zaplanować – mówi jedna z właścicielek chełmskiego lokalu gastronomicznego. – Minął rok i sytuacja zmieniła się, ale na gorsze. Odnotowuje się więcej zachorowań i nie wiadomo, kiedy to wyhamuje, a życie wróci do normy. (mo)

News will be here