Zmiana właściciela nieruchomości a podatek od nieruchomości – co należy wiedzieć?

Zmiana właściciela nieruchomości to nie tylko sprzedaż, ale też np. przyjęcie w spadku lub przekazanie w darowiźnie. Oprócz wielu innych formalności związanych ze zmianą stanu prawnego gruntu, domu czy mieszkania, poprzedni i nowy właściciel musi też pamiętać o podatku od nieruchomości.

Zmiana właściciela nieruchomości – obowiązek podatkowy

Obowiązek zapłaty podatku od nieruchomości spoczywa nie tylko na właścicielach, ale też na użytkownikach wieczystych oraz m.in. posiadaczach samoistnych. Opodatkowaniu podlegają:

  •       Grunty
  •       Budynki lub ich części (mieszkania, lokale itp.)
  •       Budowle przeznaczone na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą

Przekazanie nieruchomości może nastąpić drogą sprzedaży, ale też spadku czy np. przepisania działki lub mieszkania na dziecko bądź innego członka rodziny.

Kwestia taka jak zmiana właściciela nieruchomości a podatek od nieruchomości powinna interesować zarówno nowego, jak i poprzedniego właściciela. Tym bardziej, że każda ze stron ma w tym zakresie formalności do dopełnienia.

Moment powstania obowiązku podatkowego

Zakończenie trwania obowiązku podatkowego następuje z końcem miesiąca, w którym poprzedni właściciel sprzedał, przekazał w darowiźnie itp. mieszkanie, dom czy grunt. W przypadku nowego właściciela obowiązek ten powstaje z 1. dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały te okoliczności.

Formalności przy sprzedaży i kupnie mieszkania

Zmiana stanu prawnego wymaga od właścicieli – zarówno poprzedniego, jak i nowego – złożenia w urzędzie gminy odpowiedniej dokumentacji. Osoby fizyczne składają w tym celu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych na druku IN-1 wraz z wymaganymi załącznikami. Natomiast na osobach prawnych, jednostkach organizacyjnych oraz spółkach niemających osobowości prawnej spoczywa obowiązek złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości DN-1 wraz z załącznikiem ZDN-1 lub ZDN-2.

Na dopełnienie formalności strony mają 14 dni, licząc od dnia sprzedaży, przekazania w darowiźnie itp. nieruchomości. Poprzedni właściciel składa korektę IN-1 lub DN-1. Nowy natomiast składa informację lub deklarację, jeśli jest to jego pierwsza nieruchomość w danej gminie. Jeśli ma ich więcej, składa korektę dokumentu.

Nowy wymiar podatku od nieruchomości

W przypadku osób fizycznych wysokość podatku od nieruchomości ustala urząd gminy i informuje o tym nowego właściciela drogą decyzji. W otrzymanym piśmie znajdują się też terminy płatności i kwoty rat do zapłaty. Natomiast osoby prawne same wyliczają podatek od nieruchomości i wpłacają go w ratach proporcjonalnych do 15 dnia każdego miesiąca. Jeśli podatek nie przekracza 100 zł, należy go wpłacić jednorazowo w terminie pierwszej raty.

Przy sprzedaży nieruchomości u poprzedniego właściciela może pojawić się nadpłata podatku. Taka sytuacja ma mieć miejsce np. wtedy, gdy zapłacił on podatek za cały rok z góry, a działkę, dom czy mieszkanie sprzedał w ciągu roku. Nadpłatę może zaliczyć na poczet przyszłych podatków lub wnioskować o zwrot nadpłaconej kwoty na wskazany rachunek bankowy.

Materiał partnera

News will be here