Przebudowa ronda „na klinie”, nowy most nad Czerniejówką, buspasy od ul. Fabrycznej aż do ul. Grabskiego, do tego nowa trakcja, chodniki, zatoki autobusowe, latarnie, wiaty przystankowe – miasto szykuje wielką przebudowę w rejonie ronda Lubelskiego Lipca i ulicy Fabrycznej.
To rondo należy do jednych z najważniejszych w mieście – tu zbiega się ruch z trasy Zielonej i dróg w kierunku Śródmieścia oraz Felina. Z uwagi na rolę w układzie drogowym Lublina można śmiało stwierdzić, że szykuje się drogowa rewolucja, a wcześniej spore utrudnienia.
Najpierw jednak miasto musi wybrać wykonawcę zadań. Koperty z ofertami otworzą urzędnicy Zarządu Dróg i Mostów 12 kwietnia.
Rozbiorą most, zawieszą trakcję
W planach jest m. in. przebudowa wyspy i wszystkich wlotów na rondo oraz rozbiórka i budowa nowego mostu nad Czerniejówką. – Nad ul. Lubelskiego Lipca 80, na odcinku od ronda do skrzyżowania z al. Piłsudskiego, zawiśnie nowa trakcja trolejbusowa – mówi Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza. Pojawią się nowe chodniki, a wzdłuż Fabrycznej wydzielona zostanie też ścieżka rowerowa. Przebudowane zostanie oświetlenie i sieć kanalizacyjna. Po zakończeniu tych robót miasto przystąpi do modernizacji przystanków autobusowych. – każdy będzie posiadał wiatę.
Zadanie jest częścią dużego projektu „Rozbudowa i udrożnienie sieci komunikacji zbiorowej dla obszaru specjalnej strefy ekonomicznej i strefy przemysłowej w Lublinie”, na który składa się siedem inwestycji. Poza pracami na rondzie Lubelskiego Lipca mowa o przebudowie układu ulic Droga Męczenników Majdanka, Grabskiego i Sulisławickiej oraz skrzyżowanie Drogi Męczenników Majdanka z ul. Lotniczą, przebudowie Grygowej z wiaduktami, zakupie nowych autobusów. Na ten rok miasto wyznaczyło na te cele razem ponad 59,5 mln zł. Aż 85 procent stanowi unijna dotacja.
Wszystkie prace przy rondzie Lubelskiego Lipca i Fabrycznej mają się zakończyć za ponad półtora roku, do końca października 2019 roku. BACH