Dieta redukcyjna 1500 kcal – Zasady stosowania oraz przykładowy jadłospis

Uznawana za najbardziej uniwersalną z diet redukcyjnych. Z powodzeniem stosowana przez tysiące osób. Z jej pomocą skutecznie i trwale można pozbyć się niechcianej tkanki tłuszczowej. Na czym ona polega? W czym tkwi jej fenomen? Dla kogo jest przeznaczona? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź, czytając poniższy artykuł. Miłej lektury!

Kto powinien stosować dietę 1500 kcal?

Dieta 1500 kcal to dieta redukcyjna. Przeznaczona jest dla osób, które pragną pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej. Zalecana jest osobom, których CPM (całkowita przemiana materii) wynosi ok. 2000-2500 kcal. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że, deficyt kaloryczny podczas trwania diety odchudzającej nie powinien przekraczać 500-1000 kcal. Zachowanie takiego poziomu deficytu kalorycznego to gwarancja na brak efektu jojo podczas odchudzania. Im większa nadwaga tym zaleca się większy deficyt kaloryczny, jednak do jego ustalenie konieczne jest indywidualne i rozważne podejście. Zbyt restrykcyjna dieta może wiązać się z licznymi konsekwencjami zdrowotnymi, które nie zawsze będą korzystne.

Podstawowe zasady diety redukcyjnej

Dieta 1500 kcal opiera się na zasadach zrównoważonego odżywiania. Wprawdzie zaliczana jest do diet niskokalorycznych, jednak jej kaloryczność nie jest na tyle niska, aby za sprawą dostarczanego organizmowi pożywienia nie zapewnić właściwej ilości witamin i składników mineralnych. Pamiętaj jednak o tym, aby nic nie robić na własną rękę i skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem przed jej rozpoczęciem.

Podstawowe zasady diety 1500 kcal:

  • spożywaj 4-5 posiłków dziennie w równych odstępach czasowych,
  • ostatni posiłek spożywaj ok. 2 godziny przed snem,
  • pamiętaj o spożywaniu makroskładników we właściwej proporcji: węglowodanów, białka, tłuszczy,
  • zadbaj o odpowiednią podaż witamin i minerałów, która powinna być zgodna z zaleceniami norm spożycia dla populacji Polski,
  • nie zapominaj o błonniku,
  • baw się smakiem potraw, aby unikać monotonni,
  • pij około 2 litrów wody dziennie,
  • ogranicz spożywanie słodyczy i gotowych dań,
  • unikaj alkoholu,
  • zwiększ aktywność treningową minimum do 2 jednostek treningowych tygodniowo. Pamiętaj, że spacer czy jazda na rowerze, to również aktywność fizyczna,
  • zadbaj o ruch na co dzień.

Co jeść podczas trwania diety?

Założenia diety 1500 kcal opierają się w głównej mierze na zasadach zdrowego i zrównoważonego odżywiania. Musimy więc zwracać uwagę nie tylko na to, czego nie jeść i co unikać, ale również co spożywać, aby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość makroskładników oraz witamin i minerałów. Odpowiednio skomponowana dieta 1500 kcal powinna być bogata w:

  • warzywa i owoce,
  • pełnoziarniste produkty zbożowe – to cenne źródło błonnika oraz węglowodanów złożonych,
  • chude mięso m.in. indyk i drób oraz — cenne źródło białka,
  • ryby – zawierają one cenne kwasy omega-3,
  • przetwory mleczne – doskonałe źródło białka oraz wapnia. Pamiętajmy jednak, aby sięgać po te o zawartości tłuszczu maksymalnie 2%.

Kiedy pierwsze efekty diety?

Pierwsze efekty diety redukcyjnej 1500 kcal zauważyć już po tygodniu. Zachowanie deficytu kalorycznego na poziomie 500-1000 kcal, daje możliwość utraty ok. 0,5-1 kg masy ciała na tydzień. Badania naukowe dowodzą, że w celu redukcji 1 kg tłuszczu musimy spalić ok. 7000 kcal. Możemy w tym sobie pomóc, zwiększając naszą aktywność fizyczną. Pamiętaj jednak, aby dostarczać swojemu organizmowi tyle kalorii, ile potrzebuje do zaspokojenia PPM. Nie zachowanie tej wartości to gwarancja poważnych problemów zdrowotnych. Skuteczna dieta to taka, która nie tylko pozwala na zrzucenie zbędnych kilogramów, ale także wykształca w nas zdrowe nawyki żywieniowe, które pozostaną z nami na długo po osiągnięciu zamierzonego celu. Należy pamiętać, że deficyt kaloryczny to nie wszystko i nie warto decydować się na rygorystyczne ograniczenia kaloryczne. Zbyt drastyczne diety najczęściej kończą się efektem jojo, który z całą pewnością nie jest pożądany przez nikogo.

Materiał partnera

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here