Fatalne wyniki „Modrzaka”, słabe „Kościuszki”

Wśród ponad tysiąca najlepszych liceów w Polsce próżno szukać II LO im. A. F. Modrzewskiego we Włodawie. A bywały czasy, gdy popularny „Modrzak” był na początku drugiej dwusetki najlepszych ogólniaków. Najstarsze włodawskie liceum – im. T Kościuszki – uplasowało się na 626. miejscu w kraju (przed rokiem była to 448. pozycja).

Ranking Liceów i Techników Perspektywy 2022 został przygotowany przez „Perspektywy” już po raz dwudziesty czwarty. Bywały lata, gdy włodawskie szkoły średnie były notowane dosyć wysoko, zarówno w kraju, jak i województwie. W ostatnich dwóch dekadach, zwłaszcza odkąd dyrektorem została Arlena Krawczuk, stabilną pozycję w tym rankingu zajmuje popularny „Kościuszko”. Co prawda bywały nieco lepsze pozycje rankingowe, ale i gorsze też. Formę jednak I LO cały czas trzyma. Wystarczy wspomnieć, że spośród niewielkich ośrodków (poniżej 25 tys. mieszkańców) Lubelszczyzny, tylko licea w Tomaszowie Lubelskim, Parczewie i Radzyniu Podlaskim są w tym roku wyżej w rankingu.

Z kolei od wielu już lat obserwujemy zapaść II LO im. A. F. Modrzewskiego. Kierowana od kilkunastu lat przez dyrektora Eugeniusza Omelczuka szkoła nie znalazła się nawet pośród ponad 1000 liceów w Polsce. I co najsmutniejsze, lokata „Modrzaka” z każdym rokiem jest coraz gorsza.

O fatalnej sytuacji ZSZ nr 1 i II LO świadczy także kiepski wynik technikum tej szkoły w rankingu. Wśród ponad 500 szkół tego typu nie ma włodawskiej. Podobnie niestety było w latach poprzednich. A znacznie wyżej są technika z takich miejscowości, jak Pszczela Wola, Radzyń Podlaski czy Biłgoraj.

Metodologia rankingu

Licea ogólnokształcące zostały ocenione za pomocą trzech kryteriów. Są to: sukcesy szkoły w olimpiadach, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych oraz wyniki matury z przedmiotów dodatkowych. Do sporządzenia rankingu wykorzystano dane ze źródeł zewnętrznych wobec ocenianych szkół. Źródłem danych były protokoły komitetów głównych olimpiad, zestawienia okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) z wynikami matur z przedmiotów obowiązkowych i przedmiotów dodatkowych oraz dane Systemu Informacji Oświatowej. Wszystko za 2021 r. W zestawieniach zostały zaprezentowane jedynie szkoły, które uzyskały najlepszą pozycję rankingową.

Waga kryteriów: sukcesy w olimpiadach 25%, matura z przedmiotów obowiązkowych 30%, matura z przedmiotów dodatkowych 45%.

Ranking Liceów Ogólnokształcących uwzględnia szkoły dla młodzieży (bez szkół specjalnych i szkół dla dorosłych), w których zdawało maturę w maju 2021 roku, na arkuszach standardowych, minimum 12 maturzystów przystępujących po raz pierwszy do egzaminu, a wyniki średnie z języka polskiego i matematyki zdawanych obowiązkowo były nie niższe niż 0,75 średniej krajowej w liceach. W Rankingu zostały wzięte pod uwagę wyniki egzaminu maturalnego ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych, a także egzaminy językowe na poziomie dwujęzycznym. Główne wskaźniki rankingowe zostały unormowane do 100, gdzie 100 otrzymała szkoła najlepsza w danym kryterium. Wyniki kolejnych szkół są odniesieniem ich wartości do wyniku najlepszej szkoły w tym kryterium. (pk)

News will be here