Na egzaminy bez stresu

Jak przygotować się i zdać dobrze egzamin gimnazjalny i ósmoklasisty radzą specjaliści z grupy Adamed.


W tym roku uczniowie kończący naukę w gimnazjach i podstawówkach mogę mieć dodatkową porcję stresu w związku z niepewnymi terminami egzaminów ze względu na strajk nauczycieli zapowiadany na 8 kwietnia. Egzaminy gimnazjalne wyznaczono na dni od 10 do 12 kwietnia, a od 15 do 17 kwietnia – sprawdziany na zakończenie szkoły podstawowej. Czy te terminy są realne? Ta niepewność wpływa na pewno na młodych ludzi, stąd rady specjalistów.

Własny system nauki

W ostatnich dniach przed egzaminem skuteczniejsze od studiowania całej książki będzie wybranie i rozwiązanie tylko kilku przykładowych zadań. Naukę należy rozłożyć na krótsze etapy. Ważne jest również, by opracować własny system nauki. – Każdy z nas jest w jakimś stopniu wzrokowcem. Im więcej rzeczy zaznaczymy kolorem, im więcej razy użyjemy mnemotechniki do zapamiętywania, tym łatwiej będzie nam przyswoić nawet trudniejsze treści. Bardzo dobrą metodą nauki jest też mapa skojarzeń, pozwalająca zapamiętać zagadnienia, które początkowo wydają się nam niemożliwe do przyswojenia – mówi Anna Ostrowska-Tywanek, nauczycielka matematyki w Ogólnokształcącym Liceum Lotniczym w Dęblinie.

Nie zaszkodzi także powtórzyć sobie dostępne testy z poprzednich lat, które pomogą w zapoznaniu się z konstrukcją samego egzaminu. – Po zrobieniu kilku, kilkunastu czy kilkudziesięciu próbnych arkuszy wiesz, jak one wyglądają, ile jest zadań, jaki jest stopnień ich trudności, a także, ile czasu masz na ich rozwiązanie – dodaje nauczycielka. Przypomina również, by rozwiązywać testy w całości, bez opuszczania tych zadań, które wydają się najprostsze, bo przed egzaminem warto powtórzyć wszystkie zagadnienia.

Czytaj, patrz, słuchaj

Najlepsze efekty w nauce możemy uzyskać, kiedy uczymy się aktywnie i angażujemy jak najwięcej zmysłów – przypominają specjaliści. W 1969 r. Edgar Dale opracował tzw. trójkąt efektywności zapamiętywania, według którego po 2 tygodniach pamiętamy tylko 10% z tego, co przeczytaliśmy, 20% tego, co usłyszeliśmy i 30% tego, co zobaczyliśmy. Według tej teorii skuteczna nauka to taka, która wymaga od nas podjęcia dodatkowych czynności, jak np. czytanie na głos czy wytłumaczenie danego zagadnienia drugiej osobie.

W przygotowaniu do egzaminu z części matematyczno-przyrodniczej pomocne są dodatkowe eksperymenty przeprowadzane na lekcjach, które ułatwiają zapamiętywanie. – Kluczem do zrozumienia wyjątkowo trudnych zagadnień jest odpowiednie połączenie teorii i praktyki. Nauki ścisłe i przyrodnicze dzięki swojej różnorodności pasjonują wielu młodych ludzi, ponieważ wiedza z ich zakresu pozwala na zrozumienie otaczającego świata i występujących w nim zjawisk.

W tym kontekście tak ważne wydaje się umożliwienie uczniom pracy w laboratoriach czy chociażby przeprowadzenia samodzielnie eksperymentów naukowych. Takie zaangażowanie kilku zmysłów z pewnością wpływa na efektywność nauki – podkreśla Martyna Strupczewska, kierownik programu edukacyjnego ADAMED SmartUP, który promuje dziedziny ścisłe i przyrodnicze wśród młodzieży w całej Polsce.

Równie ważny jak nauka jest… odpoczynek, zwłaszcza w przeddzień egzaminu. Warto zdecydować wtedy na spacer w parku czy aktywność fizyczną. (EM.K.)

News will be here