Ósmoklasiści już po egzaminach

Ostatnie chwile przed egzaminem w SP nr 1 w Chełmie

Ubiegły tydzień upłynął w podstawówkach pod znakiem egzaminów ósmoklasisty. Począwszy od wtorku, przez trzy dni uczniowie mierzyli się z zadaniami z języka polskiego, matematyki i wybranego języka obcego, którym najczęściej był angielski. Teraz z niecierpliwością oczekują na wyniki. A te są ważne, bo będą decydować o przyjęciu do szkoły ponadpodstawowej.

Egzaminy rozpoczęły się we wtorek 23 maja. W chełmskich szkołach podeszło do nich 629 uczniów. Na pierwszy ogień tradycyjnie poszedł język polski. Uczniowie mieli za zadanie m.in. odpowiedzieć na pytania odwołujące się do fragmentów „Balladyny” Juliusza Słowackiego i tekstu „Odblokuj swój talent” autorstwa Jolanty Marii Berent. Nie mogło zabraknąć też dłuższej wypowiedzi pisemnej. Do wyboru była rozprawka lub opowiadanie. Decydując się na rozprawkę uczniowie musieli napisać czy zgadzają się ze stwierdzeniem, że to, jakimi jesteśmy ludźmi, zależy od nas samych. Opowiadanie dotyczyło spotkania z wybranym bohaterem lektury obowiązkowej i mało dowieść, że swój cel osiąga ten kto wytrwale do niego dąży.

– Uczniowie spodziewali się, że będzie właśnie rozprawka albo opowiadanie. Były też fragmenty tekstu „Balladyny” Słowackiego i zadanie polegające na napisaniu zaproszenia. Podobne testy rozwiązywaliśmy w ramach przygotowań i egzaminów próbnych, więc uczniowie raczej nie byli zaskoczeni poleceniami – mówi Magdalena Nawakowska, polonistka, wicedyrektor SP nr 1 w Chełmie.

Dzień później, w środę, ósmoklasiści rozwiązywali test z matematyki. To tej części egzaminu uczniowie zazwyczaj obawiają się najbardziej. W arkuszach znalazły się zadania dotyczące m.in. obliczania ułamków, procentów, prawdopodobieństwa, obliczania obwodu figur geometrycznych czy miary kątów. W ocenie wielu uczniów zadania nie były tak trudne, jak można było się spodziewać.

W czwartek, ostatni dzień sesji egzaminacyjnej, uczniowie zdawali test z wybranego języka obcego – przeważnie był to angielski; wybrało go prawie 98 proc. wszystkich ósmoklasistów. Arkusz egzaminacyjny składał się z poleceń sprawdzających rozumienie ze słuchu, znajomości funkcji językowych, rozumienie tekstów pisanych i znajomość środków językowych. Tradycyjnie pojawiło się też polecenie dotyczące przygotowania wypowiedzi pisemnej. Uczniowie mieli za zadanie napisanie e-maila do koleżanki Anglii, na temat spotkania ze znajomym, który po kilku latach pobytu za granicą wrócił do Polski.

Egzaminu ósmoklasisty, w przeciwieństwie do matury, nie można nie zdać, ale trzeba do niego podejść, aby ukończyć szkołę podstawową. Wyniki z egzaminów (a te uczniowie poznają 3 lipca), będą istotne przy rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej. Im więcej punktów, tym większa szansa na miejsce w wybranym liceum lub technikum. (w, fot. SP nr 1 w Chełmie)

News will be here