Po Świdniku na wodór i prąd

W podpisaniu umowy przez wiceburmistrza Marcina Dmowskiego i wiceprezesa NFOŚiGW Sławomira Mazurka uczestniczyli m.in. wiceminister Artur Soboń i burmistrz Waldemar Jakson

Najpóźniej w 2024 r. po Świdniku mają jeździć wodorowe autobusy, za to już w przyszłym roku powinny zacząć działać ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych. W ubiegłą sobotę, 3 grudnia, władze miasta podpisały umowy na dofinansowanie tych zadań.

Od kilku lat Świdnik czyni przymiarki do stworzenia własnej komunikacji, co jak nieraz podkreślały władze miasta, podniesie komfort życia mieszkańców. O środki na nią starał się w ramach Funduszy Norweskich, ale bez powodzenia; co zdaniem opozycji spowodowane było przyjętym w 2019 r. stanowiskiem dotyczącym „wolności od ideologii LGBT”.

W połowie tego roku okazało się jednak, że miasto będzie mogło liczyć na wsparcie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który w ramach drugiej edycji programu „Zielony Transport Publiczny” przekaże Świdnikowi dofinansowanie w kwocie prawie 7 mln zł oraz udzieli pożyczki na kwotę 2,3 mln zł na zakup trzech wodorowych autobusów, które pozwolą na utworzenie „wewnętrznej” komunikacji miejskiej. Umowę w tej sprawie podpisano w świdnickim ratuszu w ubiegłą sobotę, 3 grudnia. Zakup autobusów ma kosztować prawie 11,5 mln zł, a powinny one pojawić się w Świdniku najpóźniej w 2024 roku.

Również w minioną sobotę władze Świdnika podpisały umowę dotyczącą dofinansowania budowy ogólnodostępnych stacji do ładowania pojazdów elektrycznych, w ramach programu priorytetowego nr 6.4 „Zeroemisyjny transport. Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury tankowania wodoru”.

– Na terenie miasta powstanie 6 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów o mocy 72 kW, w pobliżu takich miejsc, jak: placówki edukacyjne, administracyjne, zdrowotne, miejsca kultury, sportu, czy sklepy. Każda ładowarka będzie dwupunktowa (pierwszy punkt zapewni moc ładowania 50 kW prądem stałym, drugi punkt zapewni moc ładowania 22 kW prądem zmiennym) – informuje Monika Głowacka z UM Świdnik.

Na tę inwestycję Świdnik otrzymał maksymalne dofinansowanie – 45 proc. kosztów kwalifikowanych realizacji przedsięwzięcia, tj. dotację w kwocie 579 tys. zł. Pozostała część wydatków stanowić będzie wkład własny Gminy Miejskiej Świdnik. Łączny koszt projektu to nieco ponad 1,5 mln zł. Stacje powstaną najprawdopodobniej już w przyszłym roku.

(w)

News will be here